Author Archives: Niels Bruinsma

About Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.

RTL neemt BrandDeli over, en nu?

Zoals iedereen binnen de mediabranche wellicht wel weet hebben we in Nederland sinds enige jaren een strikte scheiding tussen de top 2 en de bottom 2. Bovenaan STER en RTL, waarbij de positie varieert met de doelgroep en op gepaste … Continue reading

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Welk effect heeft het afscheid van Edwin Evers op de luistercijfers?

Edwin Evers stopt er na deze week mee. Het zal niemand ontgaan zijn, er is immers zelfs een ‘We are the world’ afscheidslied gemaakt. Een grootheid hangt zijn microfoon aan de wilgen. Zijn bekende lange vakanties zijn zelfs in de … Continue reading

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Update radiolandschap november 2018 – Locatie

In eerdere posts heb ik al veelvuldig besproken dat de afname van de luistertijd (contacten) van radio het grootste probleem van het mediumtype is en niet de afname van het aantal personen (bereik). Het welslagen van een radiocampagne draait namelijk … Continue reading

Posted in Media branche, Radio | Tagged , , | Leave a comment

TV exploitanten draaien hun eigen cash-cow de nek om

Dit stuk is geschreven op persoonlijke titel en geeft dan ook mijn persoonlijke visie op deze materie weer. Intussen is het commercieel beleid voor 2019 van alle TV exploitanten gepresenteerd. Hoewel ik al bijna 20 jaar lang deze presentaties met grote … Continue reading

Posted in Media branche, Televisie, TV | Tagged , , , | Leave a comment

Het Twan Huys effect?!

Op 1 maart 2018 kondigde Humberto Tan zijn gedwongen vertrek als gastheer van RTL Late Night aan. Een talkshow die hij vanaf augustus 2013 had gepresenteerd, als opvolger van het al in 2005 op RTL gestopte Barend en Van Dorp. … Continue reading

Posted in Media branche, onderzoek, Televisie, TV | Tagged , , , , | Leave a comment

538 hét station voor de zomer?

De radiocijfers zijn er weer! De periode juni/juli 2018 is net opgeleverd en alle hoge heren duikelen weer over elkaar heen om de positieve punten eruit te pikken en deze op een zo mooi mogelijke manier voor de markt en … Continue reading

Posted in Media branche, onderzoek, Radio | Tagged , | Leave a comment

Paniek, het is (was) mooi weer!

Bekende uitspraak binnen de retail is: vrouwen bloot, handel dood. Nu geldt dat niet alleen voor de retail, maar zeker ook binnen de TV wereld. Want los van het feit dat veel mensen op vakantie zijn, wordt er door het … Continue reading

Posted in Media branche, onderzoek, Televisie, TV, Uncategorized | Tagged , , , , | Leave a comment

Radio anno 2018, focus op ouderen betaalt zich uit!?

Vorige week zijn de luistercijfers voor april/mei 2018 opgeleverd door NLO (Nationaal Luister Onderzoek). Een periode waar binnen de radiowereld altijd naar uitgekeken wordt, omdat het zo’n mooi overzicht geeft zonder alle seizoenseffecten die we kennen zoals de kerstperiode en … Continue reading

Posted in Media branche, onderzoek, Radio | Tagged , , | Leave a comment

Van video, naar DVD naar Netflix…

In een tijd dat niemand meer DVD’s koopt en het aantal VOD abonnees hard oploopt (zie onderstaande helaas verouderde weergave) is het interessant om te zien wat er gebeurt met uitgesteld kijken via de harddisk recorder. In SKO is deze … Continue reading

Posted in Media branche, onderzoek, Televisie, TV | Tagged , , , , , | Leave a comment

Update radio 2018

Het radiolandschap is altijd in beweging, maar de komende tijd wordt het nog spannender dan ooit. Edwin Evers gaat met pensioen (of toch niet helemaal) en wordt vervangen door Frank Dane, Giel Beelen zit intussen bij Veronica, Gerard Ekdom start … Continue reading

Posted in Media branche, onderzoek, Radio | Tagged , , | Leave a comment