Online/digital bestaat niet!

Waar de digitale wereld continu berichten de wereld in stuurt over (stijgende) bestedingen aan digital en dit afzet tegen de (dalende) bestedingen op TV, doet de TV wereld er alles aan om iedereen te doen geloven dat men per dag nog steeds meer tijd aan TV besteed dan aan andere zaken en dat een euro op TV meer rendement oplevert dan een euro digitaal. Terwijl deze twee werelden elkaar vliegen blijven afvangen is het aan de marketeer om zijn budget zo effectief mogelijk te verdelen. Ook deze marketeer heeft het lastig, want digitaal investeren klinkt lekker sexy, maar aan de andere kant levert TV vaak een vrij zeker rendement op vanuit de kennis uit het verleden.

Je kunt je echter afvragen of de discussie wel op deze manier gevoerd kán worden, want is de hele beleving van mediumtypen nog wel van deze tijd? Is digital eigenlijk wel een mediumtype? Is het niet veel meer een kanaal en dus een techniek op basis waarvan content tot je kan komen? Zou het de marketeer eigenlijk wel uit moeten maken hoe deze content tot zijn/haar doelgroep komt? Dezelfde vragen kun je stellen over de ‘offline’ wereld. Is TV een compleet mediumtype zonder ook te kijken naar YouTube, Facebook of enig ander digitale video platform? Hetzelfde geldt voor radio versus bijvoorbeeld Spotify en OMX, maar zeker ook podcasts. En als we dan toch bezig zijn, hoe staat het met dagbladen versus hun digitale versies of zelfs Nu.nl?

Natuurlijk zul je de content moeten aanpassen aan het type kanaal of de manier van consumeren, maar dat is van alle tijden. Zou het uitgangspunt niet de consument moeten zijn? Consumer centred thinking zou zomaar eens een term kunnen zijn die vernieuwend kan werken op de mediawereld, of wacht, dat is helemaal niet vernieuwend! Marketeers zijn al jaren bezig met het centraal stellen van de consument, waarom blijft de mediabranche dan hangen in oude termen? Van een branche die zichzelf hip vindt, had je meer mogen verwachten.

Abovo is een bureau dat niet hip wil zijn, maar gewoon zichzelf. Niet voor niets voeren wij de pay-off ‘Eigenzinnig in media’. Binnenkort zullen wij een onderzoek presenteren, geheel op eigen kracht, dat uitgaat van hoe de content tot de consument komt. We splitsen natuurlijk ook uit naar online en offline, zodat onze collega’s binnen de mediabranche het ook begrijpen, maar bottom line willen we nog meer achtergrond over hoe content tot de consument komt. Dit om alle verschillende kanalen, technieken en, zo je wilt, mediumtypen nog beter te kunnen combineren. Omdat wij onze klant centraal stellen, de marketeer die juist daar behoefte aan heeft!

About Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
This entry was posted in Dagbladen, Huis-aan-Huis, onderzoek, print, Radio, Televisie, TV and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *