Update radio 2018

Het radiolandschap is altijd in beweging, maar de komende tijd wordt het nog spannender dan ooit. Edwin Evers gaat met pensioen (of toch niet helemaal) en wordt vervangen door Frank Dane, Giel Beelen zit intussen bij Veronica, Gerard Ekdom start in september bij Radio 10 en Coen & Sander zijn alweer een tijdje bij 538 aan de slag en mogen ook wel eens resultaat laten zien. En wat gaat er met Q-music gebeuren nu de breuk tussen Mattie en Wietze daar een gapend gat heeft geslagen in de ochtendprogrammering?

Ochtendprogrammering
De meeste wijzigingen zitten ook nu weer in de ochtend. Voor radio is de ochtend de beste manier om luisteraars aan je te binden in de hoop dat ze langere tijd blijven hangen.

Over de dramatische lijn van 3FM (lichtblauw) zullen we het maar niet hebben, daar is genoeg over gezegd. Het succes van Giel Beelen was al enige tijd verdampt en helaas lijkt het er niet echt op dat dit nu bij Veronica (donkerblauw) beter gaat. Radio 2 (oranje) heeft de weg omhoog gevonden, maar het vervangen van Gerard Ekdom zal nog een hele opgave blijken te zijn. Gerard Ekdom gaat naar Radio 10 (groen) en komt in een zeer positieve vibe terecht, omdat het station al jarenlang een opgaande lijn vertoond.

Radio 538 is stabiel de koploper, maar Radio 2 komt dichterbij en heeft zelfs al even geroken aan de koppositie. Met het vertrek van Evers zal het interessant zijn om te zien wat daar gaat gebeuren. Hét succesverhaal van Q-music heeft een deuk opgelopen sinds de breuk tussen Mattie en Wietze in mei 2017. Tot op heden lijkt men die klap nog niet te boven.

Middagprogrammering
De middag wordt doorgaans minder belangrijk gevonden, omdat een station minder lang kan profiteren van doorluistereffecten. Dit is dan ook terug te zien in lagere luisterdichtheden over de hele linie.

Wat met name opvalt is dat de pieken van de Top 2000 van Radio 2 hier veel hoger zijn. Radio 2 lijkt in dit beeld ook veel minder gegroeid te zijn dan in de ochtend. Je zou ook kunnen zeggen dat in de middag nog veel potentie ligt voor Radio 2. Huidige middagjock Ruud de Wild heeft dus nog een flinke uitdaging liggen, het is maar de vraag of hij deze verwachting in kan vullen.

Coen & Sander zijn in augustus 2015 begonnen, maar hebben nog niet echt een stijgende lijn kunnen brengen in de middag performance van 538. Sterker nog, de laatste tijd lijkt de luisterdichtheid afgenomen. Omdat het radiotweetal net voor 3 jaar heeft bijgetekend bij 538, verwachten we dan ook niet dat 538 nog veel gaat stijgen in de middag.

Waar we ook in de middag veel van verwachten is Radio 10! Zowel in de ochtend als ook in de middag is een duidelijk stijgende lijn waarneembaar. Rob van Someren heeft duidelijk de wind in de zeilen in de middag en zodra Gerard per september aan de line-up wordt toegevoegd zou dit station zomaar eens de top 3 kunnen gaan binnenkomen.

Potentie voor de toekomst
Als we een indicatie zoeken voor de potentie van de verschillende stations, kijken we onder andere naar het dagbereik van een zender versus hoe lang ze de luisteraar vast kunnen houden (luistertijd per luisteraar). Indien we dat doen voor de belangrijkste radiozenders op de meest gebruikte doelgroep 25-54 jaar op basis van het tijdvak 07.00-19.00 uur krijgen we onderstaande grafiek.

Op basis van de weergegeven trendlijn zou er bij 538 nog heel veel potentie moeten zitten om de luistertijd te verhogen tot rond de 750 minuten, waar ze nu op 650 zitten. Deze potentie ligt vooral in de middag, wat de uitdaging bij Coen & Sander neerlegt.

Bij Radio 10 zit de potentie vooral in het vergroten van het bereik, dus meer luisteraars vinden. Mocht dat lukken en de luistertijd is enigszins stabiel te houden, dan is het station in potentie een echte top 3 kandidaat.

Ook Radio 2 heeft nog wel wat doorgroei potentie, ook hier zal de middag met name meer luisteraars moeten trekken. De top 2000 heeft haar enorme pieken niet kunnen omzetten in een substantieel hoger bereik en het is nog maar de vraag of Ruud de Wild dat effect kan brengen.

Opvallend is dat de luistertijd van Sky Radio onder het gemiddelde valt. Door zich weer meer te profileren als ‘@work’ station zouden ze wellicht de luisterduur relatief eenvoudig kunnen verlengen en daarmee de gewenste groei kunnen realiseren.

Q-music zal op beide fronten moeten groeien, maar de vraag zal zijn of die ruimte er nog is gezien alle transfers. Q-music heeft een bewezen track record op het groeien met ‘eigen kweek’, deze kweek krijgt nu alle kans om zich te bewijzen!

About Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
This entry was posted in Media branche, onderzoek, Radio and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *