538 hét station voor de zomer?

De radiocijfers zijn er weer! De periode juni/juli 2018 is net opgeleverd en alle hoge heren duikelen weer over elkaar heen om de positieve punten eruit te pikken en deze op een zo mooi mogelijke manier voor de markt en de interne stakeholders te verpakken (zie oa NMN).

Zo is bijvoorbeeld 538 blij dat ze weer marktleider zijn op de breedste doelgroep 10+. Niet dat er ook maar iemand plant op 10+, maar het is toch leuk om marktleider te zijn in de vakmedia… Maar zijn de cijfers wel echt zo positief?

Als we inzoomen op de periode juni/juli op luisterdichtheid binnen de doelgroep 10+ dan zien we dat 538 de grootste verliezer is van de afgelopen 4 jaar en dat NPO Radio 2 wel heel erg dichtbij komt. Ook Radio 10 heeft de wind in de zeilen, wat we niet bepaald kunnen zeggen van NPO 3FM.

Kijken we naar achterliggende waarden zoals bereik (hoeveel mensen luisteren er) en luistertijd (hoe lang blijven ze luisteren), de twee meest belangrijke factoren voor het succes van een radiozender, dan zien we dat de situatie behoorlijk dramatisch aan het worden is voor 538.

Beide waarden buigen sterk af naar beneden. Met name de luistertijd, toch al de achilleshiel voor 538, staat zwaar onder druk. Juist op deze laatste waarde doet de concurrentie, NPO Radio 2 en Radio 10 het wel erg goed.

Het mooie weer zou invloed kunnen hebben op radio luisteren, hoewel dit traditioneel veel minder is dan op TV. Op 20-49, een veel meer gebruikte doelgroep, zien we overigens dezelfde beweging Als op 10+.

About Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
This entry was posted in Media branche, onderzoek, Radio and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *