Het Twan Huys effect?!

Op 1 maart 2018 kondigde Humberto Tan zijn gedwongen vertrek als gastheer van RTL Late Night aan. Een talkshow die hij vanaf augustus 2013 had gepresenteerd, als opvolger van het al in 2005 op RTL gestopte Barend en Van Dorp. Op 9 juni was het laatste optreden van Tan, op 3 september het eerste van Twan.

Natuurlijk is het nog veel te vroeg om nu al iets over RTL Late Night met Twan Huys te roepen, toch zetten we een aantal cijfers op een rij. Het gaat hier om cijfers afkomstig uit SKO en betreft in alle gevallen alleen live gekeken eerste uitzendingen. Uitgesteld kijken en herhalingen zijn dus niet in de cijfers opgenomen. Uiteraard zetten we RTL Late Night af tegen de talkshows bij de publieke omroep van Pauw en Jinek.

Jinek en Pauw wisselen elkaar mooi af en zijn redelijk stabiel vanaf begin 2017. Bij RTL Late Night zie je duidelijk een neergaande trend. Ook zichtbaar is dat de vrijdagen (enkele piek per week) meestal veel beter scoren dan de overige dagen van de week bij RTL Late Night, nadere analyse wijst uit dat dit te maken heeft met verschillende varianten van The Voice of Holland. De afscheidsweek van Tan in juni 2018 heeft overigens wel weer ouderwets goed gescoord.

Verder inzoomend op Tan versus Twan zien we dat Tan de laatste 100 dagen van zijn show (exclusief de laatste week) gemiddeld op een kijkdichtheid (K%) van 2,8% zat, Twan zat in de eerste 7 dagen van zijn show op 2,6% kijkdichtheid. Iets lager dus dan Tan in zijn laatste dagen, maar ook op basis van slechts 7 dagen met maar één vrijdag.

Als we (onderstaand) kijken naar de duur dat een kijker blijft hangen bij een bepaald programma, de kijktijd per kijker (KK), dan valt op dat deze relatief gelijk liep met de concurrentie op de publieke omroep. Vanaf 2018 echter loopt Tan met name op deze waarde klappen op. Tevens zien we dat Twan deze lage score zelfs nog weet te overtreffen. De eerste aflevering wisten mensen de show nog wel redelijk vol te houden, de laatste afleveringen zien we dat er continu en eerder afgehaakt wordt.

Verder zit het verlies van RTL Late Night in alle leeftijdsgroepen, maar vooral in 55+. Juist op die leeftijdsgroep lijkt Twan het nu net de laatste 7 dagen wel weer beter te doen! Overigens verliezen de talkshows van de publieke omroep juist de meeste kijkers op de oudere 55+ doelgroep en winnen ze iets op de jongere doelgroep! Iets wat in deze tijd als opvallend mag worden beschouwd.

Als mediabureau kijken we vooral naar de harde cijfers, zoals bovenstaand, maar uiteraard hebben we ook over inhoud en vorm een mening. Volgens RTL moest het programma journalistieker en scherper worden, vandaar dat in Twan Huys een geschikte opvolger werd gevonden. Je kunt je afvragen of dat met hoofdgasten als Wesley Snijder en Stormy Daniels nog wel mogelijk is en dus of Twan zich al heeft kunnen bewijzen. Wij denken dat Twan even de tijd moet krijgen om het programma naar zich toe te trekken en houden uiteraard de spreekwoordelijke vinger aan de pols!

About Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
This entry was posted in Media branche, onderzoek, Televisie, TV and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *