Het Edwin Evers effect, gevecht om de luisteraar!

De cijfers waar lang naar werd uitgekeken zijn er, de eerste echte meting zonder Evers staat op! Laten we beginnen met het bredere kader. De luisterdichtheid, het dagbereik en het aantal beluisterde minuten van jan/feb 2019 is vrijwel gelijk aan dat van 2018. Er zijn dus geen luisteraars van het complete mediumtype afgehaakt door het vertrek van Edwin Evers.

Nu we dat hebben vastgesteld, kunnen we kijken naar de veranderingen op verschillende tijdvakken bij 538. Voor een goed beeld hebben we het prime time tijdvak voor radio geselecteerd (07.00 t/m 19.00 uur), het ochtendspits tijdvak (06.00 t/m 10.00) en het avondspits tijdvak (16.00 t/m 19.00). Te beginnen bij de luisterdichtheid, zien we direct al een flinke daling in de meest recente meting in alle geselecteerde tijdvakken.

Interessant om te weten is dan of dit vooral zit in het bereik, dus het aantal personen dat luistert, of in de duur van het luisteren, dus de luistertijd per luisteraar.

Duidelijk is dat in alle tijdvakken een afname zichtbaar is, maar dat deze in de ochtend het sterkst is met -13% (andere tijdvakken -11%).

In de luistertijd per luisteraar in minuten zien we ook een duidelijke afname. De daling in luisterdichtheid wordt dus zowel door het aantal als door de duur veroorzaakt. Niet alleen schakelen er dus minder mensen in, ze haken ook nog eens eerder af.

Als we de tijdvakken vergelijken zien we opmerkelijk genoeg dat het avondspitstijdvak (Coen & Sander) de grootste daling laat zien (-11% vs. -9% in de andere tijdvakken).

Het vertrek van Evers heeft dus geleid tot een daling op alle waarden van ca. 10%, maar laat zich met name gelden op het aantal luisteraars. Volgende vraag is dan waar deze luisteraars naar toe gegaan zijn. Welke zender heeft geprofiteerd van het vertrek van Edwin Evers?


De verwachting was Radio 10, dus dat ze binnen de Talpa stal zijn gebleven en dat blijkt ook het geval te zijn, binnen het ochtendtijdvak zelfs 39% stijging aan dagbereik! Ook Q-Music heeft flink wat luisteraars erbij mogen verwelkomen, in het ochtendtijdvak 15% en in het avondtijdvak zelfs 21%. Omdat de stijging in het avondtijdvak groter is dan in het ochtendtijdvak, zou ik deze voor een groot deel aan Q~music zelf willen toeschrijven. Een mooie prestatie die in het huidige radiolandschap zeer welkom is!

Op luistertijd weinig echt opvallende verschillen. Een mooie stijging van Slam!FM, de ochtend die stijgt bij 3FM, Ekdom die in de ochtend op Radio 10 blijft scoren en de daling bij 100%NL en 538.

Grote winnaars dus Radio 10 en Qmusic, nu maar afwachten of deze ingeslagen weg vast te houden is!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in Media branche, onderzoek, Radio. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.