Oudejaarsavond, wat zagen we op TV?

Allereerst voor iedereen de beste wensen! Gezien de vele evenementen dit jaar zou het wel eens een zeer goed bekeken tv jaar kunnen worden! Live evenementen doen het immers altijd goed op tv en we hebben dit jaar naast de Olympische Spelen (zomer) in Tokyo, het EK voetbal in heel Europa, de Tour de France, het Eurovisie Songfestival in Rotterdam ook nog eens een Formule 1 race op eigen bodem.

Maar eerst maar eens kijken naar afgelopen oudejaarsavond. Zijn daarin al wat trends zichtbaar? We zoeken het op in de SKO data die we uitdraaien op 31 december van 20.00 tot 26.00 uur van de afgelopen 5 jaar. Uiteraard is uitgesteld kijken in 2019 nog niet volledig, maar dat zal slechts minimale verschillen opleveren.

Eerst de optelling van alle tv zenders op de twee belangrijkste waarden, bereik (%) en kijktijd (minuten).

We zien hier duidelijk dat het bereik na een relatief stabiele 3 jaar ineens toch afgelopen jaar afliep van 68% naar 62% van de totale populatie. De kijktijd per kijker is dan wel weer redelijk stabiel gebleven.

Als we deze twee variabelen uitsplitsen naar leeftijdsgroepen dan zien we het volgende beeld.

De gemiddelde kijktijd per kijker laat een wisselend beeld zien als we deze uitsplitsen op leeftijdsgroep. Niet zozeer het afgelopen jaar, maar juist 2018 lijkt een afwijkend jaar te zijn geweest als we alleen naar de jongste en oudste leeftijdsgroep kijken

Het gemiddeld bereik laat wel bijna overal een dalende trend zien, alleen de groep tussen de 35-49 jaar laat nog een zeer lichte stijging zien.

Vanuit commercieel oogpunt is het natuurlijk het meest interessant om naar de verschillende exploitanten te kijken. Voor het gemak houden we de 5 grootste zenders even aan, opvallend genoeg zitten alle 3 de zenders van de NPO in deze top 5. Deze zenders hebben gezamenlijk een marktaandeel van meer dan 70% op 10+.

Opvallend hoge kijkcijfers van SBS 6, die het concert van Marco Borsato in de Kuip en Ik hou van Holland uitzond. Even in perspectief, vorig jaar was op deze zender Moppentappers en Caribbean Combo te zien. RTL 4 is de grootste verliezer in dit schema, Martijn Koning legt het dik af tegen Guido Wijers vorig jaar, de kijkdichtheid ligt bijvoorbeeld 3x lager dan vorig jaar… Claudia de Breij deed het op NPO 1 beter dan Marc Marie Huijbregts vorig jaar, maar nog altijd minder dan oudejaarsconference-kanon Youp van ’t Hek in 2017. Overigens deed Claudia ook in 2016 de oudejaarsconference op NPO1 en deed Youp deze in 2015. NPO 2 is vrij stabiel en NPO 3 doet het al een aantal jaren erg goed met het Muziekfeest van het Jaar.

Kijken we naar de andere variabele, het bereik, dan zien we het volgende beeld.

Op alle zenders lag het bereik lager dan het voorgaande jaar, behalve op SBS 6. Marco Borsato en Linda de Mol waren dus op beide variabelen een vooruitgang ten opzicht van de Moppentappers en Caribbean Combo. De overige verhoudingen blijven redelijk gelijk met een daling de laatste 2 jaar.

Tot zover weer even dit overzicht, we zitten er ook in het nieuwe jaar weer bovenop! Mooi jaar allemaal!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in onderzoek, Televisie, TV. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.