Een hopelijk unieke ervaring

Het Covid 19 virus, in de volksmond Corona, is gearriveerd in ons mooie landje en lijkt voorlopig nog niet van plan te zijn om weg te gaan. Een unieke ervaring, die hopelijk ook nog lange tijd uniek blijft.

Sinds afgelopen maandag werk ik thuis en dat blijkt toch wel voordelen, maar ook zeker nadelen te hebben. Mijn thuiswerkplek was al 3 jaar lang ingericht, maar nooit gebruikt. In de avond zit ik indien nodig lekker rustig op de bank te werken en overdag werkte ik tot op heden nooit thuis sinds ik kinderen heb. Afgelopen maandag ging mijn thuiswerkplek op zolder dus voor het eerst ‘aan’. Ik moet zeggen dat alles perfect werkt en dat technisch alles helemaal in orde is. Prima bureau, goede stoel, extra monitor, muziekje erbij en een lekker bakkie koffie. Maar toch mis je dan wat, foute grappen van collega’s, social talk en serieuze inhoudelijke gesprekken. Kortom, ik red me prima, de productiviteit is wellicht nog wat hoger dan normaal, maar toch hoop ik dat dit snel voorbij is en we weer ‘gewoon’ lekker op kantoor zitten.

Dan wat er verder nog gebeurd om ons heen. Vanuit Abovo sturen we op maandagen en woensdagen een update uit met wat er tijdens deze Corona crisis in de media en de retail gebeurd. Kort maar actueel en inhoudelijk met een 5-tal onderwerpen. Zo lieten we afgelopen woensdag zien dat de ene sector volledig op z’n gat ligt (Kleding & Schoenen) en de andere juist draait als nooit te voren (Huis & Tuin). Ook gaven we inzage in het veranderende tijdspatroon om naar de winkel te gaan (veel eerder dan normaal) en lieten we de verschillende beurskoersen van de ons omringende landen zien als reactie op deze crisis.

Natuurlijk hadden we het ook over de media. In de mediawereld zou tegenwoordig bijna alles meetbaar moeten zijn, met name online zou in principe alles inzichtelijk moeten zijn. Helaas is dat niet het geval. Waar je via Google Analytics nog realtime je eigen websiteverkeer ziet, is het niet mogelijk om een geaggregeerd resultaat realtime of zelfs dagelijks beschikbaar te hebben. We zijn in gesprek met GfK over een snellere weergave, maar vooralsnog zit er door allerhande wegingen en berekeningen een lagtime tot twee weken op de website data. Het enige mediumtype dat wel dagelijks data heeft is TV, volgens sommigen een veroudert en uitstervend mediumtype.

In de tv cijfers zien we duidelijk dat vanaf 12 maart zowel het bereik als ook de kijktijd fors hoger liggen dan dezelfde periode vorig jaar. Met andere woorden, we kijken ontzettend veel tv in tijden van crisis. Ook andere mediumtypen zien een zwaar toegenomen consumptie, alleen zijn die cijfers er helaas nog niet. Binnenkort hopen we die wel te kunnen publiceren!

Tot zover deze update nu. Doe voorzichtig, denk aan de medemens en let op je naasten, dan komen we deze crisis samen weer te boven!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.