Na bijna één jaar dienst heeft onze SpotAnalyzer intussen 2,9 miljard impressies mogen verwerken. Dat betekent dat we binnen de looptijd van de SpotAnalyzer iedere Nederlander van 18 jaar of ouder 204 keer hebben bereikt met een door onze SpotAnalyzer gemeten campagne op radio of tv.
Werking SpotAnalyzer
De SpotAnalyzer is gebaseerd op het IJsberg-principe, dit houdt in dat we alleen het zichtbare (meetbare) gedeelte van de radio en of TV-campagne in kaart brengen en op basis daarvan de gehele campagne proberen te optimaliseren. Dit zichtbare gedeelte wordt vastgesteld op basis van live gekeken spots op een doelgroep van 18 jaar of ouder. De PULL visits (SEA, SEO en direct) op de website binnen 10 minuten na uitzending van die spots worden toegekend aan de eerdergenoemde spots. De toekenning bij gelijktijdige spots gebeurt op basis van een algoritme dat op basis van stand-alone spots steeds slimmer wordt.
Belangrijkste conclusies over de totale datapool tot nu toe:
Algemeen:
- TV was effectiever dan radio;
- Radio was goedkoper dan TV obv CPM;
- TV was kostenefficiënter dan radio in uiteindelijke geattribueerde bezoeken.
TV:
- STER was de meest effectieve en efficiënte exploitant;
- Eerste drie dagen van de week meest effectief én efficiënt;
- Hoogste effectiviteit én efficiëntie op vroege prime-time en in de ochtend;
- Geen toegevoegde waarde gezien van VKP’s.
Radio:
- Qmusic is de meest effectieve en STER, Qmusic en E-power zijn de meest efficiënte exploitanten;
- Vroege avond tijdvak meest effectief voor websitebezoek, efficiëntie gedurende de hele avond/nacht het best;
- Weekend scoort goed op effectiviteit en kostenefficiëntie, met name de zondag;
- Geen toegevoegde waarde gezien van VKP’s.
Algemene cijfers SpotAnalyzer
Budgetvolume (netto) € 11.528.243
Spots 27.600
Impressies 2.892.342.640
GRP’s 26.893
Geattr. bezoeken 941.900
€/spot € 417.69
CPM € 3,99
€/GRP € 428,66
€/geattr. bezoek € 12,24
Effectiviteit 0,033%
IJsberg % PULL 6,33%
IJsberg % TOTAL 5,32%
Wellicht zijn de laatste 3 variabelen wat minder vanzelfsprekend voor velen, vandaar even een korte toelichting. Effectiviteit van de campagne is niets anders dan de geattribueerde bezoeken gedeeld door het totaal aantal impressies. In online termen eigenlijk de CTR dus. IJsberg percentage staat voor het percentage geattribueerde bezoeken ten opzichte van het totaal aantal bezoeken of het totaal aantal PULL (SEA, SEO en directe) bezoeken.
Disclaimer: bovenstaande getallen en percentages alsmede getrokken conclusies zijn zeer campagne specifiek. Type campagne, markt, product en merk bepalen voor een groot deel de uitkomst. Resultaten kunnen nooit één-op-één overgenomen worden en zijn derhalve lang niet altijd representatief.