Stempotlood vs. computer 1-0

Hoe heeft dit zo ver kunnen komen. In een tijdperk waarin zelfs politieke partijen virals inzetten en augmented reality gebruiken, blijken we niet in staat te zijn om het stemmen te digitaliseren. Hoe heeft het zo ver kunnen komen dat we terug moeten grijpen op een stukje papier en een potlood?

Vreemd genoeg is de reden voor het terug gaan naar offline stemmen een digitale actiegroep, namelijk ‘Wijvertrouwenstemcomputersniet’. Deze site heeft voor veel commotie gezorgd en uiteindelijk in 2007 geleid tot de oprichting van twee onderzoekscommissies. De commissies-Hermans en Korthals Altes zijn destijds tot de conclusie gekomen dat stemmen met het rode potlood betrouwbaarder was en beter te controleren dan stemmen met stemcomputers (zoals die op dat moment gebruikt werden).

Wat mij betreft een regelrechte afgang voor de Nederlandse regering die niet in staat blijkt te zijn de digitalisering van haar burgers bij te houden. In mijn dagelijkse werkzaamheden als cross media strateeg is online compleet geïntegreerd met offline, waardoor de voordelen van beide kanalen optimaal gebruikt worden. De regering is bijna 3 jaar na het onderzoeksrapport niet in staat gebleken om de stemcomputers aan te passen aan de gewenste veiligheidsnormen, terwijl dit toch niet beschouwd mag worden als dé digitale uitdaging van de eeuw.

Gezien de huidige staat van de regering in Nederland en de wetenschap dat er voorlopig niet opnieuw gestemd gaat worden na de landelijke verkiezingen (alhoewel we de afgelopen 10 jaar nog nooit een regering hebben gehad die de volle 4 jaar heeft uitgezeten) ga ik er niet van uit dat we binnenkort digitaal kunnen stemmen.

De regering lijkt dus nu voldoende tijd te hebben om een onomstreden systeem te ontwikkelen waarmee gestemd kan worden. Mocht dit niet mogelijk zijn bij de volgende verkiezingen, dan ehm… ja wat eigenlijk… Ben ik dan echt mijn geloof in de Nederlandse regering verloren? Nou ja, voor zover dan nog verder kan zeker wel.

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in Politiek met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.