Social media model van SE

De sociale werkplaats van Media Embassy (www.socialembassy.nl) heeft een segmentatiemodel ontwikkeld dat merken kan rangschikken op hun social presence. Het model geeft inzicht in de relatieve sterkte van een merk in online conversaties in relatie tot concurrenten. Onderstaand een visuele weergave van het model, hier zie je de onderverdeling op de X-as (conversatieaandeel) en Y-as (relatieve reputatiescore).

Onderstaand een weergave van een meting in week 16 (19 t/m 25 april) door Social Embassy uitgevoerd betreffende de politieke partijen. Duidelijk zichtbaar is de potentie bij D66 om een social hero te worden en het gebrek aan reputatie bij het CDA en de PvdA wat hen weerhoudt om een ‘hero’ te zijn.

Per kwadrant kun je dan een bepaalde strategie voeren die optimaal is voor de fase waarin het merk zich bevindt, deze strategieën zie je hieronder kort weergegeven.

Wat mij betreft een erg interessant en werkbaar model om snel duidelijkheid te verschaffen over de positie van een merk op social media gebied. Het model is overzichtelijk en geeft een duidelijke handleiding voor de te voeren strategie. Uiteraard lijkt het altijd makkelijker in een dergelijk model dan het in werkelijkheid is, het aantrekken van een specialist op dergelijk gebied (zoals bijvoorbeeld Social Embassy) is dan ook zeker aan te raden. Ook het mediabureau kan hierin uiteraard faciliteren.

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in Social media met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.