De maatschappij dat ben jij…

Voor één keer eens een maatschappelijk betoog op deze site: Vandaag op Radio 1 in het programma ‘Dit is de dag’ van Joost Eerdmans het door Pro-Rail en Rover opgevatte idee om een sticker op de roltrap te plaatsen om mensen zonder haast rechts te laten staan en de linkerkant vrij te houden voor mensen met haast (rechts staan, links gaan).

Op zich best een leuk idee, dat volgens een korte speuractie op Google ook zeker niet nieuw of uniek is, maar heb je daar dan echt een sticker voor nodig? Kunnen we dan ook een sticker maken voor in de bus of trein, dat jongere mensen opstaan voor oudere mensen? Of om slechtzienden en blinden rustig de kans te geven de weg over te steken zonder dat ze bij een zebra-pad hoeven te staan?

Afgelopen weekend was ik met een winkelwagentje van de supermarkt even de dierenwinkel in gelopen met mn dochter, ze wilde zo graag de jonge katjes zien! Op zich genoeg ruimte voor andere mensen om te passeren, maar bij het uitgaan van de winkel nam ik volgens een oudere vrouw met hond die de winkel in wilde te veel ruimte in beslag. Mevrouw begon direct te vloeken en tieren… Terwijl ik eerst dacht dat ze de hond bedoelde bleek dat ze het tegen mij had, mijn dochter had deze woorden wat mij betreft nog niet hoeven leren.

Mensen hebben tegenwoordig zo’n kort lontje, ik vraag me soms af of dit nog wel het Nederland is waar ik zo vrij en veilig in opgroeide. In plaats van dat we weer een campagne starten tegen geweld tegen zorgverleners of om mensen te wijzen op verdraagzaamheid zou ik willen starten in de directe omgeving.

Ik denk dat de meeste mensen niet door hebben dat ze zelf vaak de hufters zijn waar ze over lopen te klagen in de ‘samenleving’. De campagneregel ‘De maatschappij dat ben jij’ komt nu ineens bij me op en lijkt nog steeds een waarheid als een oer-Hollandse koe.

Ik wil iedereen die dit leest vragen om zijn naaste omgeving op dergelijk gedrag aan te spreken op een positieve en opbouwende manier. Graag hoor ik ook van anderen wanneer ik zelf dergelijk gedrag vertoon, want bewustwording is toch vaak de eerste stap naar verbetering (zie plaatje).

Natuurlijk is het een utopie dat ik op deze manier Nederland zou kunnen veranderen, maar ik hou graag hoop en kijk graag uit naar een beter leefbare omgeving. Een beter milieu begint bij jezelf!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in Communicatie, Maatschappij, Persoonlijk, Politiek met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.