We zullen nooit weten hoe groot de bijdrage van Daley Blind was in het gelijkspel tussen Feyenoord en Ajax van afgelopen weekend. Dat is best jammer: als je niet weet wat de bijdrage van ieder afzonderlijk onderdeel van het totaal is, kun je eigenlijk ook niet optimaliseren op het eindresultaat.
Binnen de online media spelen dezelfde vragen. Hoe kun je weten wat de waarde van een banner is, als hij wél gezien wordt maar er niet op geklikt wordt? En is de waarde van een converterende bezoeker die binnenkomt via een click op een zoekwoord in Google helemaal toe te rekenen aan dat betreffende zoekwoord?
Conversie-attributie Om online campagnes te kunnen optimaliseren zullen we de gehele ‘consumer journey’ in kaart moeten brengen, dus alle uitingen waarop de bezoeker geklikt heeft als ook alle uitingen die hij alleen maar gezien heeft. Het in kaart brengen van alle contacten binnen deze ‘consumer journey’ en daar een bepaalde waarde aan toekennen noemen we conversie-attributie.
Vooralsnog brengen we alleen de online conversie-attributie standaard in kaart voor klanten, maar op verzoek kunnen we ook offline attributie weergeven. Omdat we weten dat zo’n twee derde van alle online zoekopdrachten een offline oorsprong heeft, is dit zeer relevant om crossmediale campagnes te optimaliseren.