Radioplanning 3/3 – Het plan

Tot slot dan nu de dagelijkse werkelijkheid bij mediabureaus, het maken van een radioplan. Veel mediabureaus hebben helaas de neiging om een radioplan door Excel-tovenaars te laten opstellen. Goed in het maximaliseren van kortingen, pakketten en combinaties, maar zonder enige vorm van gevoel voor zender of doelgroep. Volgens de theorie van 3 á 4 spots per dag per zender worden jaarlijks miljoenen euro’s geïnvesteerd.

Helaas is er ook bij de adverteerder een chronisch gebrek aan kennis. Al jaren krijgen ze te horen hoeveel spots ze wel niet uitzenden, maar er zijn maar weinig die kijken of het nog wel effectief is. Of die zich afvragen of inderdaad iedere radiocampagne onafhankelijk van zender of creative wel zoveel spotjes zou moeten omvatten.

Gelukkig kun je als radioplanner dus wel degelijk een verschil maken. Radioplanning is eigenlijk veel leuker dan TV planning, omdat je het veel minder makkelijk ‘goed’ doet. Mensen zappen veel minder van de een naar de andere zender, dus je bouwt veel minder makkelijk bereik op. Je zal dan ook goed na moeten denken welke zender ‘past’ bij jouw doelgroep en waar je het maximale rendement gaat halen. Kennis van doelgroep en zender is dan ook essentieel maar ontbreekt helaas vaak.

Verder is zoals eerder aangegeven creatie ontzettend belangrijk, want de kracht van de creatie bepaalt voor een groot deel de benodigde contactfrequentie. Deze week woonde ik een workshop bij van Tony Hertz (nogmaals dank aan Q-Music), een Engelse radio goeroe die over de hele wereld workshops houdt over wat er allemaal mogelijk is met radiospots. Een aantal voorbeelden staan onder deze post en geven een goed beeld van de mogelijkheden.

Radiospots hoeven niet ééndimensionaal te zijn en alleen maar tot je te schreeuwen. Radio kan ook verhalen vertellen, juist omdat het alleen maar gebruik maakt van één zintuig. Door namelijk alleen audio weer te geven ga je zelf actief een beeld bij het geluid zoeken, waardoor de emotie veel sterker wordt dan wanneer je een compleet ingevuld verhaal ziet op TV. En zoals we in de eerste post al lieten zien, leidt een sterkere commercial tot een hoger rendement of lagere kosten, omdat het aantal spots dan omlaag kan!

Vraag dus voor iedere campagne opnieuw een plan aan en neem geen genoegen met alleen een uitleg over het aantal spots. Gebruik je gezonde verstand en luister naar je gevoel! Met een goede radiocampagne kun je écht het verschil maken!

BIKES USA MIAMI

CHILTERN CAMPAIGN 4X10

HANDY ANY GREEN MAN

PERSIL PINK PLAYSUIT

TONY HERTZ SUMMARY 261112

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in Communicatie, Creatie, Media branche, onderzoek, Radio met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.