Hoge kijkcijfers door Anouk

Ondanks dat Nederland sinds 2004 de finale niet meer heeft gehaald, is het songfestival én haar halve finales nog steeds een kijkcijfer topper. Ruim 3,6 miljoen Nederlanders zagen hoe Anouk met haar liedje Birds de finale heeft bereikt. ……

De halve finale waarin Anouk straalde, is de best bekeken halve finale ooit. Stichting Kijkonderzoek registreerde in Nederland bijna 3,7 miljoen kijkers. Het voorgaande record was in handen van De Toppers in 2009 met 2,5 miljoen kijkers. Ook het marktaandeel van Nederland 1 brak met 50% alle records. De helft van alle Nederlanders die op dat moment televisie keken, was dus afgestemd op het Eurovisie Songfestival.

Kijkcijfers SKO ESF 2013De finale breekt uiteraard alle records, hoewel misschien niet zo extreem als verwacht. Maar liefst 4,6 miljoen Nederlanders zagen Anouk uiteindelijk een 9e plaats scoren in Zweden, een marktaandeel van meer dan 63% voor Nederland 1. Ter vergelijking, een gemiddelde aflevering van ‘Boer zoekt vrouw’ zat zo ongeveer rond de 4 miljoen kijkers en de finale van het vorige WK voetbal in 2010 scoorde 12,2 miljoen kijkers.

Bovenstaande cijfers zijn afkomstig uit het Nederlandse Kijkonderzoek van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Ook interesse in kijkcijfers? Check de handige App ‘Kijkcijfers’ van SKO op je mobiel of volg @Kijkcijfers op Twitter!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in onderzoek met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.