Winnaars en verliezers in radioland

Eind december berichtte ik er al over, het nieuwe Nederlands Luister Onderzoek! Door een hernieuwde weging van respondenten zou het radiolandschap wel eens op z’n kop kunnen komen te staan. Nu enkele maanden na de eerste datalevering op basis van deze nieuwe weging blijkt dat er wel wat verschuivingen zijn, maar zijn deze toe te schrijven aan het nieuwe onderzoek?

Mijn analyse is in tegenstelling tot de cijfers zoals die door de brancheorganisaties gepubliceerd worden niet gemaakt op basis van ‘iedereen van 10 jaar en ouder’, Ik ga uit van de veel gehanteerde doelgroep ‘20-49 jaar’. Reden hiervoor is dat we in de praktijk nooit plannen op ‘heel Nederland’, maar altijd op specifiekere en meer afgebakende doelgroepen.

niels-radio-website2_top15-corr

De grootste verschillen in luisterdichtheid zien we bij 538, waar de daling serieuze vormen aan begint te nemen. Q-Music lijkt de weg naar boven weer gevonden te hebben en het succesverhaal van 100%NL lijkt een beetje over zijn top heen te zijn. Ook zien we dat evenementen zoals de ‘Top 2000’ van Radio 2 en het ‘Glazen Huis’ van 3FM (duidelijk herkenbare pieken rond de jaarwisseling) minder sterk lijken te scoren dan voorheen.

niels-radio-website1_top15-corr
Ook wat betreft marktaandeel is 538 de koppositie kwijt geraakt aan 3FM. Verder zien we een gestaag groeiend Q-Music en ook Sky Radio steeds meer luisteraars afsnoepen van andere zenders.

De verwachte versnippering van het radiolandschap (door toenemende individualisering en digitaal luisteren) lijkt nog niet echt doorgebroken te zijn: was de top 10 in januari-februari 2010 goed voor 85,3% marktaandeel, in de meest recente periode april-mei 2013 was dit zelfs 85,7%.

About Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
This entry was posted in onderzoek, Radio and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Winnaars en verliezers in radioland

  1. Doreen Bonté says:

    Hi Niels,

    Erg leuk om op de hoogte te blijven doormiddel van jouw onderzoeken!

    Doreen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *