Uitgesteld kijken

Stel je voor, je hebt een drukke dag gehad, ’s-avonds ook weer allemaal afspraken en als je dan eindelijk thuis bent stap je direct je bed in. De volgende dag op je werk hoor je dat je toch wel het één en ander hebt gemist die avond, want een bekende cabaretier heeft in een praatprogramma op de publieke omroep zomaar een sigaret gerookt. De cabaretier stookt het vuurtje nog even op, de omroep ontkent alles en de Voedsel en Warenautoriteit struikelt met de anti rookwet in z’n handen over zn eigen benen om maar zo snel mogelijk een fikse prent uit te kunnen delen.

Wat ga je doen? Je kijkt op Uitzending Gemist de uitzending terug en bent weer helemaal op de hoogte van alles wat er speelt. Nadeel voor de STER is dat je nu niet meetelt in de kijkcijfers van het TV programma, maar dit programma wel hebt gezien. Tot vóór 2008 werd dit kijkgedrag (uitgesteld kijken) niet gemeten in het kijkonderzoek. Uitgesteld kijken wordt sinds 2008 wel meegenomen in de ‘currency’ van het kijkonderzoek van Stichting KijkOnderzoek (SKO) en houdt dus in dat kijkcijfers pas een week na uitzending definitief zijn.

De laatste cijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO) laten zien dat gemiddeld drie procent uitgesteld wordt gekeken met zender- en programma-specifieke uitschieters naar acht procent. Hoe zien die uitschieters er dan uit? Onderstaand een analyse over de laatste 12 maanden (01/07/2012 t/m 30/06/2013) geeft een beeld van de toegevoegde kijkdichtheid op programma niveau per zender en exploitant van de ‘grote drie’ bij uitgesteld kijken.

Aantal programma's zender en exploitant

Aandachtspunt hierbij is wel dat de verscheidenheid aan programma’s bij de publieke omroep veel hoger ligt, zie hiervoor de hiernaast weergegeven aantallen programma’s per zender en exploitant. Reden hiervoor is ten dele dat iedere wedstrijd op de Olympische Spelen 2012 als een apart programma is aangemerkt (waardoor men meer reclame kwijt kon op de zender, want een publieke omroep mag geen programma’s onderbreken).

Uitgesteld kijken zenderPer programma wordt er op Nederland 1 volgens deze analyse 1,9% extra kijkdichtheid toegevoegd aan het totaal via uitgesteld kijken. Per programma staat dit voor 14.162 kijkers op een totaal van 759.864 kijkers van Nederland 1.

Opvallend is dat uitgesteld kijken op vooral Nederland 1 veel kleiner is dan bij de overige zenders, terwijl juist Nederland 1 de nieuws en actualiteiten zender is. Verder bestaat de top 3 van zenders met het hoogste uitgesteld kijken percentage uit de 3 jongste zenders binnen deze selectie, te weten Net 5, RTL 5 en Veronica.

Uitgesteld kijken exploitantMet name in de analyse op exploitant niveau zien we dat de publieke omroep een beduidend lager percentage uitgesteld kijken per programma kent dan de commerciële omroepen. In tegenstelling tot de reguliere kijkcijfers op de huidige markt is er tussen RTL en SBS zeer weinig verschil op te merken.

Conclusies zijn lastig te trekken op voorgaande, omdat er per programma zeer grote verschillen zijn. Zo is toevallig genoeg het Nederland 1 programma ‘Wie is de mol’ verantwoordelijk voor de grootste absolute toename van de kijkdichtheid door uitgesteld kijken. Gemiddeld hebben namelijk 497.000 personen een aflevering uitgesteld terug gekeken. Percentueel zien we bij een paar zeer kleine programma’s en/of herhalingen percentages van boven of rond de 90% terugkomen, maar bijvoorbeeld ‘Voice of Holland’ doet 9%, de live versies en de battles 8% en de finales 6% uitgesteld kijken.

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in onderzoek, Televisie, TV met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.