Het nieuwe TV seizoen: The battle!

Het wordt weer een mooi najaar dit jaar! Naast het grote nieuws van de uitbreiding van het portfolio van Fox Channels (was al National Geographic Channel, 24Kitchen, FOXLife en NatGeoWild) met Fox Sports 1 t/m 5 en Fox zijn er ook verschillende andere nieuwe TV programma’s die het licht hebben gezien. In dit bericht een eerste korte weergave van de eerste week van Fox alsmede de eerste dag van Humberto Tan’s RTL Late Night

Fox programmeerde Fox Voetbal lijnrecht tegenover het Voetbal International (VI) van Genee, van der Gijp en Derksen op de maandagavond om 20.30 uur. Een moedige beslissing die de moed en het vertrouwen van Fox duidelijk illustreert. Toch zal men over het resultaat waarschijnlijk minder tevreden zijn. De eerste uitzending op 19 augustus behaalde Fox Voetbal een kijkdichtheid van 0,4%, wat op dat tijdstip 57.000 kijkers en een marktaandeel van 0,9% betekende, de tweede aflevering op 26 augustus scoorde exact dezelfde resultaten.

VI op RTL 7 scoorde als vanouds sterke kijkcijfers. Met een kijkdichtheid op 19 én 26 augustus van 5,9% en een stabiel marktaandeel van 13,1% en 12,9% was er geen verval te zien in de immer sterke kijkcijfers. Per aflevering kijken er zo’n 830.000 mensen naar VI op RTL 7 terwijl zo’n 57.000 mensen afstemmen op Fox Voetbal van Fox, vooralsnog heeft RTL dan ook geen centje pijn van Fox, wij verwachten dat dit in de toekomst echter nog wel eens kan veranderen.

Deze week ging ook het nieuwe programma van Humberto Tan ‘RTL Late Night’ van start. Voor RTL de eerste keer na het afscheid van Barend & van Dorp dat men een live praat programma op de buis brengt! De resultaten zijn goed te noemen, het programma scoorde een gemiddelde kijkdichtheid van 5,2%, wat gelijk staat aan 723.000 kijkers met een marktaandeel van 15,5% en een totaal bereik van 13,0% op de doelgroep 13 jaar en ouder.

Ter vergelijking kijken we dan naar Knevel & van den Brink op Nederland 1. Dit gesettelde EO duo scoort een gemiddelde kijkdichtheid van 5,1%, wat gelijk staat aan 716.000 kijkers met een marktaandeel van 19,9% (programma staat later op de avond geprogrammeerd) en een totaal bereik van 10,0% op de doelgroep 13 jaar en ouder. Een mooie start dus voor RTL 4!

About Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
This entry was posted in Media branche, onderzoek, Televisie, TV, Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Het nieuwe TV seizoen: The battle!

  1. Update betreffende RTL Late Night:

    Gisteravond zelf ook maar even gekeken naar Humberto Tan en wat direct opviel was dat het niveau van de gasten veel lager was dan de eerste aflevering. Zeker in vergelijking met de gasten die even later bij Knevel en van den brink aanschoven was er een groot verschil waarneembaar. Natuurlijk is dat een persoonlijke mening, maar ook de kijkcijfers voor RTL lijken dit te onderschrijven. We zien namelijk op alle fronten behalve het bereik een daling:

    Kijkdichtheid van 5,2% naar 3,9% (543.000 kijkers)
    Marktaandeel van 15,5% naar 11,5%
    Bereik van 13,0% naar 14,0% (1.961.000 kijkers)
    Kijktijd van 20,7 minuut naar 14,0 minuut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *