Het einde van print en TV… alweer!

Vorige maand stond op nu.nl een artikel over Mecom, de eigenaar van Wegener. In het artikel werd een weinig rooskleurig beeld over advertentie-inkomsten (afgelopen jaar -21%) geschetst. Ook in de HOI-cijfers zien we vooral negatieve trends ten aanzien van ‘papieren oplage’. In het eerste kwartaal van 2010 was de totale oplage van alle dagbladen (landelijk, regionaal en gratis) nog meer dan zes miljoen, in kwartaal 3 van 2013 is daar al ruim één miljoen van af.

Enkele jaren geleden heb ik in Medemblik een voorstelling gezien van cabaretier Ernst van der Pasch. Wat mij hier vooral van bijgebleven is, is de dialoog die hij heeft met zijn dochter over het sturen van een brief. Dit fragment is hier terug te zien. In deze dialoog vertelt Ernst hoe we communiceerden voordat er e-mail was.

Niet alleen laat dit fragment het probleem van TNT Post duidelijk zien, het geeft ons ook inzage in het veranderende medialandschap. De meningen over waar dit medialandschap naar toe gaat lopen nogal uiteen, meestal afhankelijk van wie en met name uit welk vakgebied je een ‘zogenaamde’ expert hiernaar vraagt. Mensen afkomstig uit de ‘digitale wereld’ hebben het einde van zowel de tv als massamedium als ook de papieren krant al lang geleden aangekondigd, maar tot op heden houden beide mediumtypen nog stevig stand.

Wel zijn er aandachtspunten ten aanzien van beide mediumtypen bij gekomen. Voor tv geldt dat bijvoorbeeld Twitter en het ‘second screen’ een interessante verdieping vormen op bepaalde tv-programma’s, maar dat het mediumtype met name op primetime nog heel erg ‘lean back’ geconsumeerd wordt.

Voor dagbladen geldt dat het selectieproces belangrijker gaat worden. Dagbladen zullen meer kleur moeten bekennen om nog gekocht te worden en meer moeten segmenteren op bijvoorbeeld leefstijl-doelgroep. Steeds minder mensen zullen willen betalen voor algemeen nieuws dat ook gratis toegankelijk is via internet, maar voor duiding zal een doelgroep blijven.

Dagbladen maken is een duur proces (papier, drukken en bezorgen kost veel geld), waardoor de daadwerkelijke advertenties (creatie) nog meer bepalend zijn voor het resultaat. Mediumbereik en advertentiebereik zullen dus dichter tegen elkaar geschoven moeten worden, terwijl hier momenteel zo’n 50% verschil tussen zit.

Hoe je hier als adverteerder mee om moet gaan? Dat is natuurlijk de gouden vraag. Iedere branche, merk, product of zelfs campagne zal hier een eigen weg in moeten vinden. Een weg die veelal afhankelijk is van de gebruikte creative. Advies van een crossmediaal strateeg met kennis van media en creatie is dan essentieel, laat dat nu net mijn functie zijn…

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in Communicatie, Leefstijl, Media branche, Mentality, onderzoek, print, Televisie, TV met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.