Pauw & Witteman, nieuwe uitdaging of een gedwongen einde?

Gisteren kwam plotseling het nieuws dat Pauw en Witteman uit elkaar gaan. Beiden zouden een andere uitdaging zoeken en met een eigen programma komen, maar is de scheiding wel vrijwillig? Het heeft er alle schijn van dat het een ‘moetje’ is als je de meest recente kijkcijfers mag geloven…

Cijfers 25-54Uit de kijkcijfers van SKO (Stichting KijkOnderzoek)op de doelgroep 25-54 jaar blijkt namelijk dat RTL Late Night van Humberto Tan de heren danig op de hielen zit. Sterker nog, sinds de start van RTL Late Night is de kijkdichteid gemiddeld zo’n 3%, terwijl deze eerder nog rond de 5% schommelde. RTL Late Night scoort daarentegen regelmatig boven de 6% kijkdichtheid.

En de oudere doelgroep, de traditionele STER kijkers? Die zullen toch wel trouw blijven aan PenW? Analyse uit dezelfde SKO cijfers maar dan op doelgroep 50-64 jaar leidt tot het volgende beeld.

Cijfers 50-64Hoewel het verschil hier veel kleiner is, zien we toch ook bij deze bij uitstek publieke omroep kijkers dat RTL Late Night het zeer goed doet. Ook hier lijkt RTL Late Night de koppositie over te nemen.

Natuurlijk wordt RTL Late Night op een eerder tijdstip uitgezonden dan Pauw en Witteman of Knevel en van de Brink, dus dan zou het makkelijker zijn om hogere kijkcijfers te scoren, immers zitten ze dichter tegen het traditionele primetime tijdvak aan. Toch is volgens ons niet zozeer de hoge score van RTL LN opvallend, maar eerder de daling die is ingezet bij de publieke omroep actualiteiten praatprogramma’s. Moest daar de bezem doorheen?

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in Communicatie, Media branche, onderzoek, Televisie, TV met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.