Het radiolandschap, de feiten achter de cijfers

Op Adformatie stond 20 mei weer een update met de meest recente luistercijfers, helaas echter geven ook deze keer deze cijfers een compleet verkeerd beeld van de stand van zaken. Onderstaand de werkelijke machtsverhoudingen in het radiolandschap!

Marktaandeel 2049 tm febmrt2014
In marktaandeel op de doelgroep 20-49 jaar binnen het tijdvak 06.00 t/m 24.00 uur zien we dat 3FM sinds eind 2012 de marktleider is, met forse uitschieters tijdens Serious Request. Hoewel 538 dicht in de buurt blijft is men sinds dit moment niet meer groter dan 3FM geweest. Sterker nog, 538 lijkt zelfs in de toekomst door Q-Music bedreigt te worden voor de tweede plaats!

Opvallend is verder de daling van Radio Veronica de afgelopen maanden en de groei van Radio 10 sinds de FM frequentie. Verder zien we een mooie gestage groei van Sky Radio, die de laatste periodes wel enigszins gestopt lijkt te zijn.

Is 538 dan echt zo zwaar in de problemen en wellicht een steeds minder interessante optie voor de radioplannen? Nee hoor, 538 is nog steeds een topzender met het hoogste dagbereik van Nederland. Ze weten dit alleen niet vast te houden, waardoor de luisterdichtheid en dus ook het marktaandeel onder dat van 3FM terecht komen. Dit heeft alles te maken met de luistertijd per luisteraar, die is korter dan de luistertijd bij de concurrentie. Men bouwt dus wel relatief snel bereik op, maar houdt dit te kort vast. Voor een campagne betekent dit een hoog bereik en weinig contacten, ideaal voor conversie campagnes!

Gemiddeld dagbereik 2049 tm febmrt2014Een groot deel van het probleem zit bij 538 in de ochtendshow van Evers, hoewel deze nog steeds goed (maar wel minder dan voorheen) scoort in de verschillende doelgroepen, weet 538 deze hoge score niet vast te houden en ook in de middag niet terug te winnen. De afhankelijkheid van Evers zou voor de toekomst nog wel eens problemen kunnen opleveren, want wat als Evers ‘klaar’ is met zijn ochtendshow?

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in Media branche, onderzoek, Radio met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.