Update radiolandschap en de Coen & Sander show

Recent zijn de radiocijfers voor de periode nov-dec 2014 door het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) gepresenteerd, onderstaand een weergave op de belangrijkste doelgroep 20 tot 49 jaar voor wat betreft luisterdichtheid tussen 06.00 en 24.00 uur (het gemiddeld aantal luisteraars van een doelgroep naar een radiozender in een bepaald tijdvak.

Belangrijkste conclusie lijkt te zijn dat ondanks een all-time-record qua opbrengst voor Serious Request de populariteit toch afneemt. 538 komt steeds dichter in de buurt en lijkt het marktleiderschap langzaam maar zeker weer van 3FM over te nemen.

Q-Music gaat ondanks het bekende kerstdipje wel erg goed, benieuwd om te zien of zij in 2015 de ingezette groei kunnen doortrekken! Andere interessante groeier is Radio 10, vanaf eind 2013 (FM frequentie) groeit deze zender gestaag door, ook hier spannend wat er gaat gebeuren! Radio 2 is redelijk stabiel, met ook dit jaar weer een flinke piek rondom de Top2000, helaas houden ze die meestal niet lang vast en is het vanaf februari alweer terug op het oude niveau. De vrije val van Veronica lijkt enigszins te stabiliseren, wat ook wel nodig is want het station is in 2 jaar tijd gehalveerd!

Luisterdichtheid dec 2014
Op dagbereik ziet het beeld er anders uit, hier zit 538 eigenlijk al jaren boven 3FM. Probleem van 538 is evenwel het vasthouden van de luisteraar gedurende de dag wat daardoor resulteert in een lagere gemiddelde luisterdichtheid. Het gemis aan bereik bij 3FM is vooral hier zeer duidelijk aanwezig tijdens Serious Request, er is zelfs geen piek te zien, dus 3FM lijkt dit ‘feestje’ vooral voor de eigen luisteraars te vieren. Ook hier een positieve vermelding voor Q-Music en Radio 10 en een zeer duidelijke waarschuwing voor Veronica.

Dagbereik dec 2014

Door het recente nieuws van de overstap van Coen & Sander van 3FM naar 538 is het radiolandschap weer eens opgeschud. Voor 538 een mooie en logische strategische zet, want 538 heeft al jaren problemen met alle tijdvakken ná Evers Staat Op zoals al eerder op dit blog aangegeven. Je ziet in de cijfers per uur duidelijk terug dat in tegenstelling tot de concurrentie 538 geen piek in de avondspits heeft.

Uiteindelijk heeft zelfs de teruggekeerde Ruud de Wild niet voor een verhoging van marktaandeel in dit belangrijke tijdvak kunnen zorgen. Opvallend bij 538 is altijd dat ze wel een hoog campagnebereik kunnen genereren, maar dat het cumuleren in contacten lastiger is. Voor een adverteerder betekent dit concreet dat het behalen van een bepaalt effectief bereik kostbaarder is. De reden hiervoor is terug te vinden in de luistertijd per luisteraar, die bij 538 korter is dan bij de concurrentie. Juist de Coen & Sander show zou voor dit probleem misschien wel eens de oplossing kunnen zijn, omdat luisteraars vrij goed blijven hangen bij dit programma.

logoVoor 3FM is het zeker een gemis, maar als publieke omroep kun je simpelweg financieel niet tegen een commerciële organisatie als 538 op en zo hoort het ook te zijn. Ik ben benieuwd of ze jong talent een kans geven om zich op dit belangrijke tijdvak te ontwikkelen of dat Gerard Ekdom het plekje op de middag krijgt. Persoonlijk hoop ik op Gerard Ekdom, strategisch en politiek gezien zou een nieuw talent zeer interessant zijn!

In marktaandelen zul je hiervan wel wat effecten terugzien, maar voor adverteerders zijn marktaandelen niet zo belangrijk. Uiteindelijk gaat het er om waar je het beste resultaat kunt behalen met je campagne en dus je doelstellingen kunt realiseren. Ik verwacht dat 538 commercieel gezien door deze ‘aankoop’ weer een stuk aantrekkelijker zal worden en definitief boven 3FM zal uitkomen en het gat met de overige concurrentie (vooral Q-Music) ook zal vergroten.

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in Media branche, onderzoek, Radio met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.