Marktleiderschap 538 wederom versterkt, maar hoe helpt dat de adverteerder?

Sinds deze week zijn de NLO luistercijfers voor de periode mei/juni 2015 beschikbaar, reden voor Abovo om eens te kijken hoe de grootste zenders van Nederland er nu voor staan! Hoewel de cijfers standaard gerapporteerd worden op de doelgroep 10 jaar en ouder, kijken wij liever naar de meest gebruikte doelgroep 20 tot 49 jaar.

Zoals zich eerder dit jaar al duidelijk aftekende heeft Radio 538 zich nu duidelijk in de marktleiderspositie gesetteld als we kijken naar luisterdichtheid. Dit heeft Radio 538 bewerkstelligd door enerzijds zelf behoorlijk te groeien en anderzijds door het voortdurende verlies van grootste concurrent 3FM. Opvallend is verder dat geen enkel ander radiostation substantiële groei heeft weten te realiseren in de afgelopen 2 jaar. Andere opvallende conclusie is het verlies van Veronica, deze zender leek het verlies gestopt te hebben, maar duikt in de meest recente periode wederom in de rode cijfers.

Luisterdichtheid

Hoewel luisterdichtheid vaak als belangrijkste gerapporteerde waarde wordt gecommuniceerd, is het voor adverteerders veel belangrijker om naar het bereik van een zender te kijken. Over het dagbereik van de eerder vertoonde bereikszenders kunnen we kort zijn, ook hier is Radio 538 marktleider met zo’n 15% bereik per dag op de eerder vernoemde doelgroep 20-49 jaar. De posities net onder de top zijn wel anders dan bij de luisterdichtheid, Q-Music heeft namelijk recent ook 3FM achterhaald en staat nu op de gedeelde 2e positie. Een eervolle vermelding gaat ook uit naar Sky Radio, die nu dicht tegen de top aan zit met ca. 10% bereik per dag.

Dagbereik

Hoewel Radio 538 het goed doet in voorgaande weergaven, is het nog steeds lastig om het potentieel bereik ook daadwerkelijk te realiseren. Probleem voor Radio 538 blijft de gemiddelde luistertijd per luisteraar, die nog steeds korter is dan die van de concurrentie, het station staat hier namelijk op de 4e positie. Dit is van belang, omdat het voor een adverteerder makkelijker is om ook daadwerkelijk luisteraars goed te bereiken indien de luistertijd langer is. Indien de luistertijd korter is heb je meer spots nodig voor een bepaalde effectieve bereiksscore en meer spots betekend uiteraard hogere kosten. 3FM heeft wederom de hoogste luistertijd van de topzenders, hoewel we ook bij Radio 2 een positief effect zien vanuit de Top 2000.

Gem luistertijd PL
Met de komst van Coen & Sander bij Radio 538 vanaf september 2015 verwachten we dat de luistertijd eindelijk eens zal toenemen bij dit station, wat naar verwachting ten koste zal gaan van de luistertijd van 3FM. Dit zal de marktleiderspositie van Radio 538 nog verder versterken. Onduidelijk is nog hoe groot het effect zal zijn van het vertrek van Gerard Ekdom van 3FM naar Radio 2, maar ongetwijfeld zal daar ook nog wel het een en ander gaan veranderen. Aan 3FM de opdracht (=wens) om met een ijzersterke middagprogrammering te komen, om de concurrentie op de radiomarkt gezond te houden!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Oad Group and Seat Specialties:The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments.
Dit bericht is geplaatst in Communicatie, Media branche, onderzoek, Radio met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.