Welk effect heeft het afscheid van Edwin Evers op de luistercijfers?

Edwin Evers stopt er na deze week mee. Het zal niemand ontgaan zijn, er is immers zelfs een ‘We are the world’ afscheidslied gemaakt. Een grootheid hangt zijn microfoon aan de wilgen.

Zijn bekende lange vakanties zijn zelfs in de luistercijfers duidelijk terug te zien, wat bij geen enkele andere dj ooit het geval is geweest. Ondanks overname door bekende namen als Humberto Tan en later opvolger Frank Dane kwam er steevast een flinke daling in het aantal luisteraars. ‘Evers Staat Op’ trekt nog dagelijks letterlijk een miljoenen publiek, waarbij de trendlijn over de laatste 5 jaar zelfs structureel stijgend is. Radio 538 was en is zwaar afhankelijk van de ochtendshow van Evers, dus de toekomst is voor Radio 538 zelf ook onzeker.

Naast de stabiele licht stijgende lijn van Evers (zwart) valt een zwaar dalende lijn van NPO 3FM natuurlijk op, het Beelen/van der Lende effect. Positieve scores voor Radio 10,waar nu Ekdom zit, en NPO Radio 2 dat ook mooie cijfers laat zien en op weg is naar de 800K luisteraars per dag in het ochtendtijdvak. Q-Music stabiliseert weer enigszins en lijkt klaar om te gaan stijgen bij afwezigheid van Evers, ik ben benieuwd of dat doorzet!

Maar uiteindelijk wil ik ook persoonlijk Edwin Evers hartelijk bedanken voor de jarenlange stabiele factor in mijn carrière als media strateeg. Als liefhebber van het mediumtype radio is Evers Staat Op vaak onderwerp van kritische analyses geweest, maar heb ik ook verschillende succesvolle activaties en campagnes binnen het programma kunnen voeren. Het zal wennen zijn in een radiolandschap zonder de vertrouwde stem van Evers, de typetjes, de sidekicks en de diepe stem van Henk.

Natuurlijk is het spannend wat er in de toekomst in het radiolandschap gaat gebeuren. Het landschap wordt opgeschud met nieuwe toetreders (Wilfred Genee), oude bekenden die proberen hun weggezakte succes weer in ere te herstellen (Giel Beelen), top dj’s die de wind mee lijken te hebben (Gerard Ekdom) en het succesduo Mattie en Wietze dat het nu ieder op eigen benen probeert. Toch zal het nooit meer hetzelfde zijn… Edwin Evers, het ga je goed! Bedankt en veel succes in je nieuwe avonturen!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.