RTL neemt BrandDeli over, en nu?

Zoals iedereen binnen de mediabranche wellicht wel weet hebben we in Nederland sinds enige jaren een strikte scheiding tussen de top 2 en de bottom 2. Bovenaan STER en RTL, waarbij de positie varieert met de doelgroep en op gepaste afstand Talpa (voorheen SBS) en BrandDeli.

In het dagbereik, wat mij betreft de belangrijkste waarde van een massamedium, zie je dit duidelijk terug. Eigenlijk is de TV markt al 4 jaar stabiel, nu komt aan die stabiliteit een eind. Want met de overname van BrandDeli komt er één grote TV exploitant (RTL/BD), een duidelijke tweede (STER) en een partij op afstand (Talpa TV). Bij de radiomarkt hebben we al gezien dat dat niet bepaald een voordeel hoeft te zijn voor de markt en mediabureaus in het algemeen.

Op zenderaandeel zien we duidelijk dat RTL en STER al jaren de markt verdelen, waarbij de kruimels voor de rest zijn. Waar STER scoort (voornamelijk bij sportevenementen) laat RTL het liggen. RTL begon de laatste maanden wat terrein te verliezen, dus de overname van BrandDeli komt voor hen op een geschikt moment.

Waar de markt echter op de langere termijn een overname van Talpa had verwacht, koos RTL voor een overname van BrandDeli, het consortium dat de verkoop van de reclamezendtijd van de zenders van FOX, Discovery en Viacom verzorgt.

To be continued!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.