Corona effect media update 1 (wo 18 maart 2020)

Er is geen ontkomen aan, Corona is gearriveerd en gaat voorlopig nog niet weg. Naast alle effecten op medisch vlak heeft het virus ook op vele andere vlakken gevolgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan financiële effecten bij bedrijven en veranderend mediagedrag bij consumenten. Abovo Media en Maxlead informeren je twee keer per week op maandag en woensdag over wat wij om ons heen zien gebeuren met vaste en wisselende content. Voor vragen, opmerkingen en suggesties zijn we uiteraard bereikbaar via de bekende kanalen!

In de mediawereld zou bijna alles meetbaar moeten zijn, met name online zou in principe alles inzichtelijk moeten zijn. Helaas is dat niet het geval. Waar je via Google Analytics nog realtime je eigen websiteverkeer ziet, is het niet mogelijk om een geaggregeerd resultaat realtime of zelfs dagelijks beschikbaar te hebben. We zijn in gesprek met GfK over een snellere weergave, maar vooralsnog zit er door allerhande wegingen en berekeningen een lagtime tot twee weken op de website data. Het enige mediumtype dat wel dagelijks updates heeft is TV, deze data zullen we dan ook iedere keer met je delen, aangevuld met andere relevante data.

TV consumptie

Op TV zijn kijktijd en bereik de twee meest essentiële variabelen. Vanuit de officiële kijkcijfers van SKO zien wij dat deze beiden een stuk hoger liggen dan dezelfde dag vorig jaar. Vorig jaar zat de bereiks-piek in deze periode op 12,5 miljoen personen, dit jaar komen daar nog eens een half miljoen personen bij. Deze personen keken samen ook nog eens langer, vorig jaar was het 253 minuten per dag, dit jaar zitten we op 284 minuten per dag.

Van 13 t/m 17 maart zijn dit de best bekeken programma’s:

Branche informatie

Vanuit onze partner Stocard (dé app voor al je klantenkaarten) ontvangen we op regelmatige basis updates over de retail branche. Als we kijken naar het boodschappen doen, dan zien we dat bijvoorbeeld afgelopen maandag het boodschappen doen eerder op gang kwam, mensen wilden kennelijk eerder in de winkel zijn vanwege al de berichten over lege schappen.

Momenteel zien we dat de meeste branches zwaar in de min zitten, zoals we ook overal om ons heen merken. Toch zijn er ook partijen die voordeel halen uit de Corona crisis. Uiteraard heeft ons hamstergedrag de supermarkten extra omzet gebracht en ook de gezondheid en beauty branche (bijvoorbeeld Etos) heeft voordeel kunnen halen uit de plotselinge vraag naar bijvoorbeeld paracetamol. Maar we zien vooral dat de Doe-Het-Zelf sector en de tuincentra zeer goede zaken doen. Mensen zitten gedwongen thuis en lijken het huis en de tuin alvast zomer-klaar te gaan maken. Uiteraard hebben we ook met een weeromslag te maken, maar de toename is explosief.

Iets wat ook leidt tot forse files bij de afval brengstations overal in het land, zoals hier in Hoorn.

Nationale beurskoersen (geïndexeerd)

De Corona crisis heeft zoals eerder gezegd ook zijn weerslag op de nationale economie. De beurskoersen waren vanaf februari al in een dalende trend beland door de olie en Corona crisis, maar de verdieping van de Corona crisis laat internationaal zijn sporen na met als voorlopig grootste effect op 12 maart. Op deze dag vertelde Minister President Rutte ons over vergaande maatregelen en besloot President Trump in Amerika het luchtruim te sluiten voor bijna al het vliegverkeer.

Nederland zit in het midden qua effect, met Italië als meest negatieve uitschieter van de geanalyseerde landen en Amerika als voorlopig meest positieve effectlijn.

Tot zover deze update! We gaan ervan uit dat het je een beetje houvast geeft en misschien zelfs inspiratie biedt in deze lastige tijd. Wees voorzichtig, denk aan je naasten en zorg voor je gezondheid!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Corona, Maatschappij, Media branche, Persoonlijk, Politiek, Televisie, TV. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.