Corona effect media update 2 (ma 23 maart 2020)

De eerste week met serieuze maatregelen om de verspreiding van het Corona-virus te beteugelen zit erop. Gedwongen thuiswerken, alle scholen dicht, winkels die één-voor-één zelf maar besluiten om dicht te gaan vanuit veiligheidsoverwegingen en zorgpersoneel dat overuren draait. Officieel heet het nog geen ‘lockdown’, maar het scheelt niet veel.

Winkelgebieden

Onze kennispartner PFM Footfall Intelligence levert data uit bezoekerstelsystemen door het hele land, ook hier is de terugval in winkelbezoek (footfall) duidelijk te zien. In eerste instantie werden vooral de binnensteden gemeden, intussen zien we het bezoek aan de wijkwinkelcentra ook al sterk afnemen. Afgelopen zondag hadden de binnensteden te maken met 83% minder bezoekers, in de wijkwinkelcentra gaat het dan om 29% minder bezoekers.

Online consumptie

Helaas is TV nog steeds het enige mediumtype waar we op currency (SKO) de huidige stand van zaken kunnen rapporteren. Wel hebben we intussen van GfK exclusieve online currency cijfers (GfK DAM) van de periode tot vóór afgelopen week ontvangen.

We zien in deze data dat het bereik op Netflix, Wordfeud en Spotify redelijk gelijk is gebleven in tegenstelling tot YouTube, die wel een stijging laat zien vanaf 12 maart. De gebruikte tijd per actieve dag laat binnen alle netwerken stijgingen zien behalve bij Spotify. Ook opvallend is de sterke fluctuatie bij Netflix die dinsdag 10 maart een sterke piek liet zien.

Op de grootste nieuwsnetwerken zien we een ander beeld. Hier is wel zeker een gestage stijging in bereik te zien. Uiteraard heeft dit ook te maken met het feit dat deze merken gratis toegankelijk zijn! De 5 grootste nieuwsmerken hebben we hier weergegeven, opvallend genoeg voor sommigen neemt de Regionale Publieke Omroep hier de 4e positie in nog vóór de Telegraaf! De RPO heeft dat aandeel echter niet kunnen verzilveren in meer kijktijd, iets dat bij de overige 4 merken wel het geval is.

TV consumptie

Vooralsnog dus alleen tv actueel, de update van bereik en kijktijd is onderstaand weergegeven. Hier zien we dat tv structureel meer kijkers en kijktijd genereert de afgelopen dagen afgezet tegen diezelfde dagen vorig jaar.

Natuurlijk is het dan interessant om te weten welke partijen de meeste kijkers trekken, daarvoor gebruiken we de verschuiving van het marktaandeel tussen het begin van het jaar en de laatste 2 weken van de exploitanten. Deze hebben we als index opgenomen. Onderstaand zien we de STER, AdAlliance (voor de duidelijkheid nog even opgesplitst in RTL en BrandDeli) en Talpa TV per leeftijdsgroep weergegeven.

Duidelijk is dat BrandDeli veel marktaandeel aan het verliezen is binnen alle leeftijdsgroepen en dat de STER in alle leeftijdsgroepen juist marktaandeel wint. Met name de leeftijdsgroepen die voorheen minder op de STER zenders inschakelden (alles onder de 54 jaar), zien we nu terugkomen bij de Nederlandse Publieke Omroep. Naar verwachting komt dit enerzijds door de autoriteit van de zenders, als ook door de actuele en aangepaste programmering op zowel de volwassenenzenders (NPO 1 en NPO 2) als ook Zapp en Zappelin (NPO 3) voor de kinderen! Vooralsnog zijn RTL en Talpa relatief stabiel vergeleken bij de eerder genoemde exploitanten.

Natuurlijk zegt het kijken naar zenders weinig over de effectiviteit van campagnes op die zenders en ook zegt een verlies aan marktaandeel niet direct iets over daadwerkelijk verlies aan bereik. Door de toegenomen TV consumptie zou het zomaar zo kunnen zijn dat BrandDeli (dat geen Corona nieuws uitzendt) nog net zoveel kijkers trekt en ook net zo effectief is omdat mensen niet continu Corona nieuws willen horen én omdat conversiegedrag wellicht minder is bij nieuwsuitzendingen.

Onderstaand de best bekeken programma’s sinds de laatste update van afgelopen woensdag!

Webinar 24 maart

Voor de echte ondernemer nog een presentje in deze crisistijd. Onderstaande link is de inschrijving voor een webinar van Ben Tiggelaar morgen 24 maart om 12.00 uur die het gaat hebben over leiderschap in crisistijd. https://zoom.us/webinar/register/WN_ZVF-Qz1uROKECZjIltnxgQ

Tot zover deze update, mocht je tips, aanvullingen of suggesties hebben dan horen we het graag! Let goed op elkaar, hou je aan de voorschriften en tot woensdag!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Corona, Maatschappij, Media branche, Persoonlijk, Politiek, Televisie, TV. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.