Corona effect media update 3 (wo 25 maart 2020)

Hierbij alweer de 3e versie van deze media update, waarin we het winkelgedrag van de Nederlander afzetten tegen een aantal andere Europese landen.

Winkelbezoek in crisistijd

Vanuit Stocard hebben we weer veel bezoekersdata gekregen betreffende het winkelgedrag in een aantal Europese landen. Onderstaand het boodschappen doen per land over de afgelopen 2 weken. De neergaande trend is duidelijk zichtbaar, met Italië als duidelijk dieptepunt binnen de geanalyseerde landen. Nederland bevindt zich samen met onze oosterburen redelijk in het midden. We zagen niet de pieken en dalen die er in België en Frankrijk wel duidelijk waren en die te maken zullen hebben met het afkondigen van de ‘lockdown’ ter plekke.

Door de huidige situatie veranderen ook winkelpatronen in landen. In Italië zien we duidelijk dat zij van een kameelstructuur met twee pieken (ochtend en middag) naar een dromedarisstructuur met één piek gaan. Deze piek was op zaterdag en zondag in de ochtend en op de vrijdag in de avond.

In Nederland zien we ook duidelijk het patroon verschuiven van de kameel naar de dromedaris, hoewel we in Nederland tegenwoordig midden op de dag gaan winkelen voor de dagelijkse boodschappen.

Meer of minder boodschappen?

Een van onze partners voor wat betreft onderzoek, DVJ, heeft onderzoek gedaan naar winkelgedrag in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk (hier te vinden). Hieruit blijkt dat onder andere het ‘hamsteren’ in Nederland nog meevalt in vergelijking tot de andere twee landen. In het Verenigd Koninkrijk is ongeveer 1/3 gaan hamsteren en in Duitsland zelfs tegen de 40%, terwijl in Nederland ‘slechts’ 23% toegaf aan die neiging.

Zoals in eerdere updates aangegeven zijn we ook meer media gaan consumeren in deze crisistijden, welke media dat zijn lijkt in alle landen ongeveer gelijk te zijn. Vooral TV en online nieuwsbronnen zagen een toename in de consumptie.

Zorgen omtrent Corona-virus en tevredenheid over de regering

Als we specifiek naar Nederland kijken zien we dat de zorgen omtrent de Corona crisis toenemen (van 42% 82%), maar tevens dat we (toenemend) tevreden zijn over hoe de overheid omgaat met deze crisis. Tegelijk met de oplopende zorgen over de crisis zien we dat het gevoel dat de media teveel aandacht aan de crisis besteedt afneemt, hoewel we de laatste dag wel weer een opleving zien wat dit gevoel betreft.

In de landen om ons heen nemen de zorgen ook toe, maar kan de overheid op beduidend minder waardering en steun rekenen. In Duitsland is in de laatste meting slechts 54% het eens met de stelling  dat de overheid genoeg doet om de verspreiding van het virus tegen te houden (Nederland 65%) en is 41% het niet eens met deze stelling (Nederland 26%). In het Verenigd Koninkrijk is 49% het eens met de stelling en is 40% het oneens hiermee.

Beurskoers als graadmeter voor de economie

Qua beurskoers mogen we vooralsnog niet ontevreden zijn. Waar het eerder genoemde Verenigd Koninkrijk eerst nog boven ons presteerde, komt de crisis ook daar nu hard binnen. Binnen de weergegeven landen weet Nederland het verlies vooralsnog nog het meest te beperken, Italië is ook in deze vergelijking het zwaarst getroffen.

Kijkcijfers

Qua TV kijkcijfers in Nederland zien we sinds 12 maart dat de kijktijd en het bereik op een ruim hoger niveau dan afgelopen jaar en eerder in 2020 liggen. De kijker blijft massaal kijken naar NPO 1 en op andere zenders vooral naar nieuws gerelateerde programma’s. De zenders van Talpa en RTL lijken een lichte opleving te realiseren in de ‘jongere’ doelgroepen, maar vanaf 25 jaar en ouder vertonen deze zenders een daling welke ten gunste gaat van de NPO. In de kijkcijfer top 10 van de afgelopen dagen zien we dan ook alleen NPO 1 voorbij komen.

Tot zover weer! Ook vanaf deze plek wensen we je veel gezondheid en ook vooral gezond verstand toe voor wat betreft de richtlijnen die uitgevaardigd zijn door de overheid om de crisis te beperken. Tot de volgende update!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Corona, Maatschappij, Media branche, Persoonlijk, Politiek, Televisie, TV. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.