Consumenten vragen adverteerders hun verantwoordelijkheid te nemen – Corona effect media update 5 (wo 1 april 2020)

Als je de huidige situatie vorig jaar op deze dag had voorgesteld, had men het waarschijnlijk een slechte 1 april grap gevonden. Intussen is het 1 april, mis ik de flauwe kantoorgrappen en is de huidige situatie alles behalve een grap te noemen.

We beginnen met een algemene nieuwsupdate. DVJ heeft een update van haar eerder aangehaalde onderzoek gepubliceerd, wederom betreffende de landen Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Uiteraard focussen wij even op Nederland. Daarna kijken we naar de effecten die we vanuit Nielsen zien op de bruto mediabestedingen van de afgelopen weken.

Wat doen we tijdens deze crisis?
We zijn actief in en om het huis net als in een eerdere update al aangegeven, verder kijken we meer on-demand services en zien we ook het lezen van een boek fors groeien. Activiteiten in de min zijn sportief van aard, we fietsen en sporten veel minder.

Dat compenseren we gelukkig wel met gezonder eten, minder snacken, minder alcohol en minder vlees.

De hand op de knip en wat moet de adverteerder doen?
De Corona crisis hakt er natuurlijk ook financieel bij veel mensen direct dan wel indirect op in. Tijden zijn onzeker en mensen gaan hun uitgaven tegen het licht houden. Vooral de vakantie krijgt met bezuinigingen te maken, maar ook de aanschaf van kleding en meubels wordt wellicht goedkoper of uitgesteld.

En hoe moeten adverteerders daar mee omgaan? Van de ondervraagde Nederlanders geeft 70% aan dat reclame moet veranderen en zich moet aanpassen aan de nieuwe situatie. Consumenten vragen adverteerders en dus bedrijven om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Het ‘samen’ dingen doen is een thema wat dan vaak terug komt. Met name de retailsector wordt vaak genoemd als sector die hierin voorop zou moeten lopen.

Advertentie bestedingen
Binnen Nielsen zien we dat de bruto mediabestedingen flink afgenomen zijn in de eerste weken van de crisis. We lagen toch al iets achter op 2019 en dat verschil is de laatste 2 weken fors opgelopen.

Als we kijken welke branches dan meer dan wel minder geld aan advertentie besteden zien we dat voornamelijk de retail is gaan afboeken. Een aantal andere branches zijn juist gaan bijboeken en hebben wellicht hun kansen gepakt.

FMCG liep eerst sterk op, daarna weer terug, maar is overall gezien nog steeds aan het stijgen en ook finance lijkt flink op te lopen. De lijn ‘Media’ is een verraderlijke, want onze verwachting is dat dit net als maandag aangegeven vooral het adverteren voor eigen merken in eigen media is. Dus bijvoorbeeld een Juke spot op SBS 6 (beiden Talpa) of het uitzenden van een promo voor NPO Radio 1 op tv op NPO 1 (NPO) of de Telegraaf die de abonneewerving nu intensiveert.

De mediumtypen TV en print hebben wat aan Share Of Media (SOM) verloren, het internet heeft daarvan dan weer geprofiteerd. Radio verloor in de eerste crisis week, maar lijkt nu te stabiliseren en kan wellicht zelfs nog gaan groeien.

Tot zover deze update! Wederom vanaf deze plek wensen we je veel gezondheid en tot de volgende update!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Communicatie, Corona, Dagbladen, Maatschappij, Media branche, Persoonlijk, print, Radio, Televisie, TV. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.