We kijken weer vooruit! – Corona effect media update 6 (ma 6 april 2020)

Het heerlijke lenteweer van afgelopen weekend zorgt er voor dat we alweer vooruitkijken naar de komende zomer. Want wat gaan we deze zomer doen, welke uitgaven gaan, kunnen of moeten we zelfs nog doen en hoe brengen we de vakantie door? Markteffect stak de barometer in de Nederlandse bevolking (N=2.049) en kwam met de volgende resultaten.

Gezondheid heeft de hoogste prioriteit
Nederlanders letten nadrukkelijk op de gezondheid van zichzelf (86%) en maken zich zorgen over die van hun naasten (85%). Zo’n 46% van de ondervraagden heeft aankopen uitgesteld, maar 54% dus ook niet. Wel heeft 2/3 van de ondervraagden meer aankopen naar het online kanaal verschoven, maar slechts 29% heeft meer gekocht dan in de periode voor Corona, het zogenaamde hamsteren.

Uitgestelde aankopen
Aankopen die het meest uitgesteld zijn, zijn de luxe aankopen. Dagjes uit (86%) en reizen/vakantie (79%) zijn het meest uitgesteld, dan op enige afstand volgen meubels (51%), tuinmeubelen (49%) en kleding (47%). Doe het zelf producten zijn bij ‘slechts’ 33% van de respondenten uitgesteld, kennelijk hebben we hier de afgelopen tijd wel meer de moeite voor genomen.

Nu een groot deel van de bevolking al dan niet gedwongen meer online heeft gekocht, zou daar ook een versnelling van de groei plaats kunnen vinden, onderstaande vertelt ons of dat dit op een aantal productgroepen daadwerkelijk het geval is. Met name kleding (28%) zal wellicht ook na deze crisis meer online gekocht worden.

Vakantiegeld onzekerheid
Volgende maand staat de uitbetaling van het vakantiegeld weer gepland, wellicht heeft de Corona uitbraak en dientengevolge een waarschijnlijke financiële crisis op de bestedingen hiervan ook effect. In 2019 besteedde volgens het NIBUD zo’n 43% dit geld daadwerkelijk aan de komende vakantie, in 2020 verwacht zo’n 31% dit te doen. Vorig jaar vertelde 38% dit bedrag te gaan sparen, dit jaar is dat 34%. Grote verschillen zien we op verbouwen/klussen, dat was vorig jaar 6% en dit jaar volgens Markteffect 13%. Grootste verschil zien we op ‘weet ik niet’, dat was vorig jaar 3% en is dit jaar opgelopen tot maar liefst 27%! De Corona crisis lijkt dus vooral heel veel onzekerheid te brengen.

Na deze crisis…
Het vooruitkijken stopt niet bij het vakantiegeld. Mensen kijken vol verlangen uit naar een dagje uit met vrienden en familie (66%). Men denkt meer aandacht aan persoonlijke hygiëne te besteden (44%) en gaat beter letten op uitgaven (41%). Maar toch is niet alles verandert. De overgrote meerderheid gaat niet ineens een bourgondische levensstijl adopteren (68%), nog meer mensen gaan niet ineens vaker sporten (72%) en nóg meer mensen gaan niet ineens vaker uit eten ‘omdat het kan’ (79%).

Het lijkt erop dat met een stukje toegenomen onzekerheid de meerderheid van ons nuchtere landje gewoon weer terugvalt in het gedrag voorafgaand aan deze hele virusuitbraak. We blijven tot slot van rekening toch Nederlanders en gaan niet ineens onze hele levensstijl omgooien.

Tot zover deze update! Veel gezondheid en tot de volgende update!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Corona, Crossmediaal, Customer journey, Leefstijl, Maatschappij, Marketing, Marketing technieken, Media branche, Mediabureau, MediaFacts, Persoonlijk. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.