Digitale voorbereiding richting periode na Corona – Corona effect media update 7 (wo 8 april 2020)

Na de vooruitblik van afgelopen maandag via de barometer van Markteffect, richten we ons nu op de opbouw van de digitale kanalen om weer helemaal klaar te zijn voor het moment dat we weer ‘los’ mogen. In deze media update een korte weergave per kanaal in samenwerking met ons zusje Maxlead.

Analytics reset (GA)
De huidige Coronacrisis zorgt voor bezinning, voor het oppakken van onafgemaakte zaken. Klusjes die zijn blijven liggen of ideeën die nooit uitgewerkt zijn. Dit is een ideale periode om aan je datakwaliteit te werken. Door nu aan je fundament te werken kan je straks weer volop knallen met goede data. Bijkomend voordeel is dat je nu ook minder last hebt van een ‘databreuk’ door wijzigingen aan je implementatie te doen. Bij het doen van voor/na vergelijkingen zal je deze periode toch al apart moeten benaderen. Startpunt: een goede audit van je instellingen en datakwaliteit.

Sinds februari dit jaar zijn Network Domain en Service Provider niet meer beschikbaar in je Analytics Reports. Deze dimensies waren erg handig voor bijvoorbeeld Bot Filtering. Maar niet getreurd, er is een oplossing om een deel van de informatie terug in Analytics te krijgen.

Nu de business afgezwakt is, is dit het goede moment om je resources die vrij zijn gekomen te besteden aan het doen van analyses. Kijk terug in de data en zet je kritische bril op: waar heb je het vermoeden dat winst te behalen is? Bij welke stap van de check-out haken klanten af? Welke producten presteren goed? En waarom? Door je in deze periode bezig te houden met deze vraagstukken, zorg jij ervoor dat je nog beter uit de startblokken komt wanneer de markt weer aantrekt.

Organisch zoekverkeer (SEO)
Allereerste quick fix tip voor SEO. Heb je overal waar je online vermeld staat je openingstijden en bereikbaarheid aangepast aan de nieuwe situatie?

Helaas zien we dat veel adverteerders harde klappen krijgen en een terugloop zien in hun organische bezoekersaantallen. Hoe kun je jezelf wapenen tegen een andere zoekintentie of misschien wel helemaal geen zoekintentie meer op jouw product of dienst?

Probeer in te haken op de huidige situatie waarbij eigenlijk bijna alles thuis en online plaatsvindt. Zo geeft Basic-Fit dagelijkse thuisoefeningen, Lyceo geeft tegenwoordig online bijles en huiswerkbegeleiding, Ambiance doet private shopping en restaurants die eerst alleen ter plekke serveerden leveren tegenwoordig ook aan huis.

Krijgen deze merken hierdoor nu meer aanmeldingen? Niet meteen, maar straks als we weer naar buiten mogen, zijn wel meer mensen bekend met hun merk en expertise. Het zoekvolume in Nederland op zoekwoord “webinar” is vanaf 23 maart flink toegenomen (bron Google Trends). Mensen zijn dus meer op zoek naar online alternatieven.

Men is sinds de maatregelen ten behoeve van de coronacrisis meer op zoek naar hoe men dingen maakt of doet. Kijk maar eens naar de piek in zoekvolume op de zoekintentie “hoe maak …”, dan weet je meteen waarom de doe-het-zelf zaken en tuincentra het zo goed doen. Pas dus je content aan en onderzoek waar jouw potentiële klanten nu online naar zoeken.

Betaald zoekverkeer (SEA)
In paid search zien we een sterke afname in CPC’s (Cost Per Click) vanaf medio maart, echter doordat veel adverteerders ervoor kiezen minder merk gerelateerde zoektermen in te kopen (welke over het algemeen hoger in kosten per klik zijn) geeft dit een vertekend beeld. Vanuit programmatic en social zullen we hier dieper op ingaan.

Een ander noemenswaardig feit is de verandering in mobiele impressies vanaf 13 maart. Door de toename in thuiswerken en het verblijf in en rond het huis is het desktop verkeer met 30% gedaald terwijl het mobiel en tablet (sowieso al een beperkt aandeel) met 60% gezakt.

Advies aan adverteerders is dan ook, let op de bod-aanpassingen op desktop en kijk goed naar de conversie ratio’s tussen de platformen. Met name op desktop is er meer ruimte beschikbaar om te adverteren waardoor we doorgaans lagere CPC’s zien in de recente periode, dit kan een kans zijn om nu waardevol verkeer aan te trekken voor een sterk gereduceerd tarief.

Social media
Op alle kanalen van Social voor zowel Facebook, Instagram, Snapchat en Pinterest zien we een enorme daling in CPM tarieven (blauwe lijn) sinds begin maart. Doordat veel adverteerders campagnes pauzeren is er ruimte om goedkoop bereik (groene lijn) in te kopen.

Het ligt er per markt aan hoe hard de conversies dalen. Webshops zien hun conversies ontzettend stijgen, waar dit bij andere branches weer een stuk minder is. Pas de strategie hierop aan, verschuif de focus naar het merk wanneer conversies niet opleveren wat je wil. Zorg er voor dat je niet onzichtbaar bent voor je klanten en prospects en zoek andere creatieve mogelijkheden.

Bedenk ook voor social waar consumenten naar op zoek zijn. Mensen zijn in deze tijden op zoek naar merken die ze veiligheid en zekerheid kunnen bieden. Ze zijn op zoek naar een merk dat in controle is, maar ook transparant en betrouwbaar overkomt.

Daarnaast verwachten consumenten dat een merk in deze tijd toegevoegde waarde kan bieden, snel handelt (de informatie rondom COVID-19 verandert per dag) en goed handelt volgens de huidige standaarden in de maatschappij. Wanneer je hier aan kan voldoen krijg je een sterkere merkvoorkeur. Probeer dan ook je strategie hier tenminste deels op aan te passen.

Programmatic (display volgens veilingmodel)
Op zowel Display als Video zien we in de periode 1-31 maart een duidelijke daling van CPM tarieven. Omdat veel adverteerders hun campagnes pauzeren is het veel goedkoper om bereik in te kopen binnen jouw doelgroep, de conversies in veel markten hebben echter ook een zeer sterk neergaande trend. Dit heeft tot gevolg dat de kosten per aankoop kunnen toenemen. In lijn daarmee zien we een daling in CTR, wat een neergaande aankoopintentie zou kunnen betekenen.

Goed aan de bal zijn en nauwkeurig letten op veranderingen in de markt kan dus juist nu heel veel opleveren. Aan de andere kant kost het niet bijsturen van campagnes en/of campagne KPI’s je momenteel ook veel conversie. Continu monitoren is dus geen optie, maar een absolute must!

Tot zover deze keer deze technische update, bij vragen zijn we net als altijd uiteraard bereikbaar! Veel gezondheid en tot de volgende update!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Abovo, Google, Marketing technieken, Media branche, Mediabureau, Mobile, Online, SEA, SEO, Social media. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.