Radio in 2020! (luisterperiode feb-mrt 2020)

Je zou het door alle Corona perikelen (zie ook de Corona Media Updates op deze site) bijna vergeten, maar gisteren zijn de luistercijfers vanuit NLO gedeeld van één van de belangrijkste periodes van het jaar! De februari-maart periode is immers de eerste periode waarin de kerst-trend-breuk is opgelost. Radiozenders vallen weer terug op hun plaats in het radiolandschap en we kunnen een eerste verwachting uitspreken van zenders die het goed dan wel minder goed zullen gaan doen in het lopende jaar.

We houden deze analyse kort en kijken alleen even naar de cijfers op de breedste doelgroep, namelijk iedereen van 10 jaar en ouder en in het tijdvak 07.00-19.00 uur. Dan valt allereerst op dat er een neergaande trend zichtbaar is waarbij het weekbereik van 88% inzakt naar 85% en het dagbereik van 65% naar 61%. Ook interessant is dat de verhouding tussen dagbereik en weekbereik aan het veranderen is. In 2016 lag het dagbereik op zo’n 74% van het weekbereik en tegenwoordig ligt dit op 71% van het weekbereik. Er luisteren dus niet alleen minder mensen naar de radio, ze luisteren ook nog eens binnen een week minder veel dagen. Een waarschuwing dus voor de radiosector.

Dan kijken we naar de verschillende zenders, hiervoor houden we het aantal luisteraars per dag (x1.000) aan. In deze weergave zien we dat marktleider 538 vanuit Talpa het zwaar heeft. Tot 2018 was Edwin Evers daar de dragende kracht en was het station stabiel marktleider voor wat betreft bereik op 10+, vanaf 2019 is hij met DJ-pensioen en trekt Frank Dane de kar. Tot op heden kan die ‘kar’ nog niet de vergelijking aan met de mooie bolide van Edwin Evers.

Positief nieuws is er eveneens vanuit de Talpa radio stal. Radio 10 blijft mooie bereikcijfers tonen, hoewel daar nu een zekere stabilisatie optreedt. Radio 2 groeit licht door en is daarmee samen met Radio 10 de enige groeier. Van Qmusic hadden we iets meer verwacht, E-power zien we ondanks de opname van Kink (nog) niet groeien en NPO 3FM zou nu toch wel het dieptepunt bereikt moeten hebben (hopelijk).

Vragen? Laat maar komen!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Abovo, Media branche, Mediabureau, MediaFacts, Radio, radio. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.