The day after… – Corona effect media update 9 (woensdag 22 april 2020)

Lang hadden we uitgekeken naar de persconferentie van Mark Rutte op dinsdag 21 april. Kunnen de kinderen weer naar school, zou het sociale leven weer een beetje op gang kunnen komen en vooral voor ondernemers, zouden verschillende branches weer hun werkzaamheden kunnen opstarten?

Helaas zijn er nog geen cijfers van de online kijkers beschikbaar, maar TV is er uiteraard wel. Met een opgetelde kijkdichtheid (NPO1 + RTL4 + SBS6) van 48,3% keken meer dan 11 miljoen mensen op tv naar deze langverwachte aankondiging van versoepeling. In die persconferentie stond vooral het citaat ‘voorzichtigheid nu is beter dan spijt achteraf’ centraal. Nederland kiest ervoor om zeer gereguleerd de intelligente lockdown op te heffen.

Verwachting versoepeling maatregelen
Binnen Factsnapp werd een dag eerder gevraagd wanneer mensen verwachtten dat de basisscholen weer open zouden gaan, de meesten dachten eind mei (37%) of eind april (16%), maar ook een groep van 22% dacht dat dit pas in het nieuwe schooljaar zou gaan gebeuren.

Alles weer het oude?
En met die voorzichtige versoepeling van de maatregelen komt ook het normale leven weer iets dichterbij. Binnen onze branche (media) is er een behoorlijk gat geslagen omdat adverteerders fors minder gingen adverteren. Onderstaand zien we het verschil ten opzichte van vorig jaar in bruto media bestedingen (Nielsen).

Adverteerders die in het begin van de crisis massaal campagnes gingen afboeken kwamen vooral uit de Retail-branche, maar deze lijkt zich in de laatste weken iets te herstellen. De Travel & Leisure branche is nog even ‘uit’ en naar aanleiding van de persconferentie van gisteren zal deze de komende weken ook nog wel even ‘uit’ blijven. De branche “overigen” lijkt juist meer aanwezig te zijn in de media. Deze branche is onder andere opgebouwd uit overheidsinstellingen, brancheorganisaties en producten en diensten die niet vallen onder een van de andere branches.

Economie
Als we kijken naar de verschillende beurskoersen dan gaat het in Nederland nog best goed. In Italië en Spanje, waar de crisis op haar hevigst was, zien we grote problemen, maar Nederland doet het in vergelijking met alle andere opgenomen landen erg goed. Alleen Amerika zit op een vergelijkbaar niveau, maar dat zal wellicht de komende weken nog veranderen.

Case Ambiance Zonwering
Dat adverteren ook in deze tijden kan lonen toont Ambiance Zonwering, een van onze mooie klanten moeiteloos aan. Deze klant zit in de hoger segment Huis & Tuin business en gebruikt al een aantal jaren de opmaat naar de lente om maximaal rendement te draaien in zijn hoogseizoen. Door in maart al aan de naamsbekendheid te werken (relatief goedkope maand) kan in april (iets duurdere maand) relatief snel doorgeschakeld worden naar conversie en in mei (duurste maand) nog een laatste korte conversie flight afhankelijk van het weer ingezet worden.

Dit jaar hebben we natuurlijk te maken met de welbekende Corona crisis, waardoor aan de ene kant het segment Huis & Tuin ineens heel populair werd (zie ook Corona Media update van 18 maart), maar aan de andere kant ook heel veel (financiële) onzekerheid ontstond. Gelukkig hebben we Ambiance kunnen overtuigen vast te houden aan de strategie en te volharden in de inzet in deze onzekere tijd.

Onderstaande profiel zagen we ontstaan, waarbij de eerste flight midden in de start van de Corona crisis liep (27 feb eerste Corona besmetting in NL, 6 mrt eerste overleden Corona patiënt in NL, 9 mrt eerste Corona persconferentie van Mark Rutte en 15 maart gaan de scholen dicht).

Rood is 2020 en zwart is 2019, waarbij je duidelijk in de laatste week van de eerste campagne ziet dat de rode lijn (gebruikers) ineens gaat oplopen en eigenlijk bijna niet meer inzakt. Op het moment dat de tweede flight begint, ergens begin april, schiet het aantal bezoekers ineens omhoog. Tot voor kort stond het dagrecord bezoekers van deze klant net onder de 3.000, nu schieten we daar regelmatig doorheen.

Goed om te vermelden is dat de tag-on in de 2e flight is aangepast waarbij de mogelijkheid tot private shopping vanwege corona maatregelen onder de aandacht is gebracht. Zo kun je op afspraak één-op-één met de dealer de mogelijkheden doorspreken.

Gelukkig scoren we niet alleen meer bezoekers, maar ook meer conversies! Ook op conversie (ingesteld doel in GA) breken we records. Meer dan dat, we zien dat alle afspraken bovengemiddeld veel daadwerkelijke orders opleveren, want mensen bezoeken in deze tijd minder dealers en kopen dus eerder na een één-op-één afspraak.

Cumulatief kunnen we 3 jaren over elkaar leggen (onderstaand) en ook daar zien we dat het dit jaar inmiddels lekker loopt. In het begin van de crisis zaten we onder het niveau van vorig jaar, maar na een lastig begin zijn we nu in een steile lijn naar boven beland! Als het weer nog een beetje mooi blijft (dat was in de zomer van 2019 nog wel een probleem), dan ziet het er dus heel goed uit voor Ambiance!

Tot zover deze update, we hopen iedereen geïnspireerd te hebben om er ondanks alles toch nog een zo succesvol mogelijk jaar van te maken! Mochten wij daarbij kunnen helpen dan kijken wij uiteraard graag mee, dus daag ons uit! Bij vragen zijn we net als altijd uiteraard bereikbaar! Veel gezondheid en tot de volgende update!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Abovo, Communicatie, Corona, Creatie, Maatschappij, Marketing, Marketing technieken, Media branche, Mediabureau, MediaFacts, Politiek. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.