Optimisme ebt weg, maar toch happy together! – Corona effect media update 10 (woensdag 29 april 2020)

De nieuwswaarde van het Corona virus is al een tijdje op z’n retour, de mediaconsumptie lijkt weer richting normaal te gaan en zelfs de omzetten van de supermarkten zijn weer op normaal niveau volgens onderzoeksbureau IRI. De drogisterijen zouden daar zelfs flink onder zitten, want de ingeslagen voorraden paracetamol zijn kennelijk niet zomaar weggesnoept. Zelfs de slijterijen, die in eerste instantie flink profiteerden van de sluiting van de horeca zitten momenteel nog maar op een winst van 0,2%.

Optimisme verdwijnt als sneeuw voor de zon
Terwijl alle signalen zo positief leken, heeft de persconferentie van vorige week dinsdag toch een stukje optimisme doen verdwijnen. Want hoewel je het alleen maar eens kan zijn met het gebezigde citaat ‘voorzichtigheid nu is beter dan spijt achteraf’ en de daaruit voortvloeiende gereguleerde opheffing van de intelligente lockdown, hadden we kennelijk toch meer verwacht.

Binnen Factsnapp is dit wederom goed te zien. Hier is op verschillende momenten gevraagd wanneer men verwachtte dat alles weer normaal zou zijn. Voor de persconferentie (grijs) dacht men hier veel positiever over dan direct na de persconferentie (licht oranje) en nu het allemaal wat is bezonken zijn we zelfs nog wat negatiever geworden (donker oranje is meting van vandaag).

Happy together
Gelukkig zijn er ook positieve signalen, want met de relatie van de meeste mensen zit het wel goed. In de meeste gevallen is er geen effect op de relatie (69,8%), in 19,9% zelfs een positief effect en slechts 10,3% van de personen ervaart negatieve effecten.

Binnen de personen onder de 40 jaar ligt het percentage met een positief effect zelfs op bijna 30%, de voorspelde geboortegolf in januari zou dus zomaar eens waarheid kunnen worden! Overigens zien we dat het percentage ‘geen effect’ oploopt naarmate men ouder wordt, dus ook hier geen negatieve signalen!

Coupe du panique
Natuurlijk is er ook veel gesproken over de zogenaamde contactberoepen zoals kappers, hier is men flink wat positiever over wanneer alles weer normaal wordt. Zelfs 42% verwacht dat deze groep eind mei alweer aan het werk kan, 68% denkt dat eind juni alle contactberoepen alweer aan de slag zijn!

Dat dit geen overbodige luxe is maakt onderstaande foto van een van onze collega’s pijnlijk duidelijk…

Een hoek waar klappen vallen: Sportkleding
In de sportbranche hebben de corona maatregelen geresulteerd in een regelrechte knock-out van het winkelbezoek. Resono meet het bezoek bij 13 sportzaken in Rotterdam en constateerde hierbij een daling van meer dan 60%. De laatste weken tonen wel een licht herstel, maar de bezoekersaantallen liggen nog aanzienlijk lager dan voorafgaand aan de crisis. Dit is niet in overeenstemming met het recente nieuwsbericht van Adidas dat veel consumenten juist nu op zoek zijn naar sportkleding om fit te blijven. Waarschijnlijk shoppen deze consumenten vooral online.


Voorbeeld van een winnaar: De bouwmarkt
Eveneens uit onderzoek van Resono ditmaal onder 61 bouwmarkten gevestigd in Oost-Nederland, blijkt dat bouwmarkten tijdens de Corona crisis tussen de 15-30% meer bezoekers hebben dan de weken daarvoor. De eerste weken na de start van de Corona maatregelen (lichtblauw in grafiek) zagen we direct een stijging van het aantal bezoekers. Deze vlakte af tot net iets boven normaal, maar steeg tot een hoogtepunt in de week van de Paasdagen.

Tot zover de Corona Media Update van deze week. Succes en gezondheid voor een ieder!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Abovo, Communicatie, Corona, Maatschappij, Media branche, Mediabureau, MediaFacts, Politiek. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.