De kunst van het loslaten – Corona effect media update 11 (woensdag 6 mei 2020)

Voor vanavond staat er weer een nieuwe persconferentie gepland. Na vorige week de aankondiging van eerste versoepeling met name voor jonge kinderen zal deze keer waarschijnlijk een verdere versoepeling gericht op de economie aangekondigd worden. Een versoepeling die door velen als zeer wenselijk dan wel noodzakelijk wordt ervaren.

Met de intelligente lockdown toch naar buiten

Sinds het begin van de coronamaatregelen meet Validators het veranderende consumentengedrag realtime in de Monitor Consumentengedrag. Afgelopen week werd speciaal aandacht besteed aan het buitengedrag van consumenten in coronatijd. Wat blijkt? Mensen zijn niet minder, maar juist méér buiten dan voor de crisis. Zowel in steden als dorpen geeft ruim 60% van de ondervraagden aan evenveel of meer tijd te besteden aan buitenactiviteiten zoals een wandeling of uitstapje naar het park. Vanwege het vele gedwongen thuiswerken zijn de buitenactiviteiten vooral lokaal: mensen wandelen in hun eigen buurt en gaan naar nabijgelegen parken.

Nu de lockdown in haar tweede maand zit is ook een duidelijke stijging te zien in het aantal mensen dat vaker naar buiten gaat, met name in de jongere leeftijdscategorieën. Het lijkt er dus op dat consumenten de lockdown-teugels steeds meer laten vieren. Veel mensen maken dan ook nu al plannen voor wanneer de maatregelen versoepelen, waarbij 77% van de ondervraagden aangeeft als eerste bij vrienden of familie langs te gaan. Daarnaast verlangt 45% op dit moment het meest naar zijn/haar favoriete terras of restaurantje, kan 42% niet wachten om weer de kapper of schoonheidsspecialiste te bezoeken en staat bij 31% een uitje naar het pretpark hoog op het lijstje.

Uiteraard speelt het mooie weer ook een belangrijke rol in dit patroon. Normaal is het altijd redelijk wisselvallig rond deze tijd, maar de laatste paar dagen is het weer aanmerkelijk beter dan dezelfde datum vorig jaar. Dat blijkt uit de gemiddelde etmaal temperatuur van het KNMI gemeten in De Bilt.

De horeca, zwaar getroffen maar ook extreem ondernemend

Eén van de zwaarst getroffen sectoren is ongetwijfeld de horeca. Binnen Nielsen zien we een flinke daling van de media-uitgaven van deze branche vanaf week 11, de start van deze hele Corona crisis. Binnen de horeca bestedingen zien we alleen cateringbedrijven en bezorgdiensten als positief lichtpuntje.

De inkomsten (of eigenlijk het gebrek daar aan) laten een nog veel extremer beeld zien.

Een positief lichtpuntje is de creativiteit van de horeca ondernemers. In ons eigen Hoorn geeft een chef-kok van een restaurant kookworkshops, waarvan de ingrediënten thuisbezorgd worden. Een horeca ondernemer in Roermond die dicht moest leent zijn werknemers uit aan de plaatselijke supermarkt die meer dan genoeg werk heeft, vele restaurants die normaal gesproken niet aan thuisbezorgen doen maken dat tijdelijk wel mogelijk en ook wordt er (gratis) gekookt voor daklozen.

Eind juni horeca bezoek weer mogelijk?

Factsnapp heeft afgelopen maandag wederom een meting uitgevoerd betreffende de verwachting vanaf wanneer we weer een normale situatie hebben, dit ligt in lijn met dezelfde meting vorige week. Deze keer hebben ze de horeca apart uitgesplitst naast de algemene verwachting, bijna de helft van Nederland denkt dat de restaurants en cafés eind juni weer open mogen.

Contactberoepen

Voor de zogenaamde contactberoepen komt er wellicht ook een versoepeling aan, met name kappers worden hier vaak genoemd als voorbeeld voor deze groep. Maar liefst 49% van Nederland vind het vervelend dat de kapper gesloten is, maar 52% is het er wel mee eens vanwege de onmogelijkheid om op 1,5 meter te blijven voor de kapper volgens recent onderzoek door Motivaction. Zo’n 59% van de Nederlanders wacht tot de kapper weer open gaat, de andere 41% hebben een alternatief gevonden door een partner of zelf de schaar te hanteren. Uiteraard zullen de kappers wel maatregelen moeten treffen, 63% vind het dragen van handschoenen, mondkapjes en een wegwerpschort van groot belang.

Ondanks de waarschijnlijk aanstaande versoepeling toch nog tips nodig om zelf je haar te knippen, kijk hier: https://www.ingoedendoen.nl/volwassen/haargroei/

Tot zover de Corona Media Update van deze week. Succes en gezondheid voor een ieder!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Abovo, Communicatie, Corona, Maatschappij, Media branche, Mediabureau, MediaFacts, Politiek, Politiek. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.