Hoe gaan we verder na corona? – Corona effect media update 12 (woensdag 13 mei 2020)

Nu de versoepeling van de corona-maatregelen is ingezet, kijken we vooruit naar wat er verder nog mogelijk zal zijn. Hoe zit het met de vakantie en welke invloed gaat de ervaring met het thuiswerken op de lange termijn hebben? In deze update meer informatie daarover!

Vakantieplannen opnieuw gemaakt

Op 12 maart is aangekondigd dat de scholen dicht gaan en op 13 maart is het besluit genomen om vluchten vanuit risicogebieden op te schorten. Deze periode kenmerkt zich met een veel hoger zoekvolume op onze grootste drie reisaanbieders.

Alle pieken die we vanaf dat moment zien bij de grote drie worden veroorzaakt door nieuws over reizen waarbij één van de beleidsmakers van die reispartijen aanschuift in een praatprogramma om toelichting te geven. We zien in Google Trends ook dat de vakantieplannen kennelijk opnieuw worden gemaakt, want het zoekwoord vakantie vertoont vanaf april weer een opgaande trend. De piek op 31 maart was de aankondiging van verlenging en uitbreiding van alle maatregelen.

Vakantiebusiness as usual?

Maar uiteraard is alles nog lang niet normaal. Factsnapp vroeg wederom haar respondenten wanneer de totale situatie weer normaal is en ook wanneer mensen weer denken het vliegtuig te kunnen nemen. De verwachting daarover is een klein beetje positiever dan het algemene beeld over de einddatum van de maatregelen, maar de meningen zijn verdeeld. 5% denkt dat we uiterlijk eind juni weer de lucht in kunnen. 9% denkt in juli en 13% denkt in augustus weer te kunnen vliegen. De grootste groep (22%) gaat uit van eind december. In totaal verwacht 88% dat het vliegverkeer dit jaar wel weer terug gaat naar normaal.

Reisbranche zwaarst getroffen ook in Amerika

Dat de reisbranche het zwaar heeft mag duidelijk zijn, ook in Amerika zien we de reis- en recreatiebranche als zwaarst getroffen sector volgens onderstaande onderzoeksweergave van Statista.

Binnen deze branche zien we momenteel veel creatieve ideeën voorbij komen, zoals touroperators die samenwerken met vakantieparken in Nederland en zelfs een all-inclusive vakantie in Nederland aanbieden!

Thuiswerken verdrievoudigt

En tot die welverdiende vakantie werken we ‘gewoon’ thuis door. Data analytics platform App Annie constateerde voor de crisis zo’n 30 miljoen installs van video conference apps per week, wat explodeerde naar ruim 80 miljoen installs per week. Opgenomen zijn platforman als ZOOM Cloud Meetings, Discord, Skype, Microsoft Teams, Google Duo, Houseparty, Hangouts Meet, DingTalk, Cisco WebEx Meetings, WeChat Work, VooV Meeting, GoToMeeting en Marco Polo Video Walkie Talkie.

Thuiswerken, een blijvertje!

De coronacrisis zal ook in de toekomst zijn sporen nalaten: 49% van de Nederlanders verwacht ook na de coronacrisis door te gaan met thuiswerken. Dat blijkt uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank onder ruim 1.000 Nederlanders.

Thuiswerkers noemen als voordeel het ontbreken van reistijd, waardoor men meer tijd heeft voor het gezinsleven. Een meerderheid van 43% verwacht dat de werkgever straks meer ruimte voor thuiswerken gaat bieden, 24% verwacht dat dat niet het geval zal zijn en 33% heeft zijn mening nog niet gevormd. De mensen die graag terug willen naar hun werkplek geven vooral aan collega’s te missen (59%) en de verandering van omgeving na weken van thuiswerken tegemoet te zien (39%). Bij hbo- en wo-opgeleiden geeft zelfs 65% aan dat collega’s worden gemist. Meer in de onderstaande infographic!

Tot zover de Corona Media Update van deze week. Succes en gezondheid voor een ieder!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Communicatie, Corona, Maatschappij, Marketing, Media branche, Mediabureau, MediaFacts. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.