Vandaag Inside, wie zijn toch die kijkers?

Guilty pleasure of dirty little secret? Er zijn maar weinig mensen die ervoor uitkomen dat ze Vandaag Inside kijken en dat terwijl het programma toch keer op keer voor flink wat opschudding zorgt. Wie is dan die kijker en vanuit welke politieke hoek komt hij of misschien wel zij?

We beginnen met het aantal kijkers dat live (tijdens de reguliere uitzending) naar het programma kijkt. Dit waren er de afgelopen week gemiddeld 734.000, met een uitschieter naar 791.000 op de maandag toen Valentijn Driessen, Bas Nijhuis en Sam Hagens te gast waren. Laagste aantal was op de vrijdag, toen Hélène Hendriks en Roxane Knetemann te gast waren met 673.000 kijkers. Hiermee is VI op basis van dagbereik obv 13 jaar en ouder de best bekeken talkshow van het moment!

Wat verder opvalt is dat best veel mensen later nog het programma terugkijken. Uiteraard zijn van week 37 nog niet alle cijfers (een volledige week) beschikbaar, maar in week 36 keek gemiddeld nog 25% van het totaal aantal kijkers (officiële currency, dus met uitgesteld kijken) later de uitzending terug.

In het kijkersprofiel zien we de meest opvallende zaken, wederom gaat het hier om week 37 en om live gekeken!

Zo valt op dat “slechts” 53% van de kijkers man was en dus 47% vrouw (binnen het kijkonderzoek zijn er tot op heden slechts twee keuzemogelijkheden op geslachtsniveau). Een redelijk gelijke verdeling van de geslachten, wat opvallend is gezien de volgens sommigen vrouwonvriendelijke uitlatingen die soms worden gedaan.

Op leeftijdsniveau zien we de gebruikelijke cijfers. TV heeft een relatief oud profiel en ook de (live) kijkers van Vandaag Inside zijn voor bijna de helft (48%) 65 jaar of ouder. Zo’n kleine 1/3 van de kijkers is tussen de 50 en 64 jaar oud (31%) en dus slechts 21% van de kijkers was dus jonger dan 50 jaar.

Vandaag Inside bedient een gemiddeld opgeleide doelgroep. De helft is middelbaar opgeleid, een kwart lager en een kwart hoger. Op sociale klasse zien we ook het gebruikelijke patroon. Ongeveer 1/3 komt uit de hogere sociale klasse AB1, de andere 2/3 komt uit de klasse daaronder, B2, C en D.

Wellicht de leukste weergave is de politieke voorkeur binnen de (live) kijkersgroep van vorige week, tenminste voor zover ze een voorkeur hadden. In het onderstaande overzicht staan alle partijen weergegeven waarvoor deze kijkers een voorkeur hadden. Geen mening/voorkeur heb ik even buiten beschouwing gelaten.

Grootste gedeelte van die kijkers heeft een voorkeur voor de BBB (24%), wat exact gelijk is aan het percentage behaalde zetels tijdens de laatste provinciale verkiezingen. Wat dat betreft is het opvallend dat 19% van de kijkers een voorkeur heeft voor de VVD, terwijl die slechts 11% van de zetels kregen in die meest recente verkiezingen.. Bovengemiddeld veel VVD kiezers dus onder de kijkers van Vandaag Inside. Wellicht heeft de tweevoudige aanwezigheid van Mark Rutte dus toch nog iets opgeleverd.

Binnen GroenLinks zien we een zware ondervertegenwoordiging onder de kijkers (1% kijkers vs 9% zetels in de verkiezingen), maar bij de PvdA zien we een gelijke verdeling (9% onder de kijkers en 9% bij de verkiezingen).

Leuk nog om te vermelden is dat vorige week 5% van de kijkers een voorkeur had voor de PvdD terwijl die landelijk gezien maar 4% van de stemmen kregen en dus ook oververtegenwoordigd was. Overigens was dit in de week voorafgaand aan alle ophef juist weer minder…

Alle bovenstaande data is afkomstig uit NMO Kijken, de vervanging van de kijkcijfers van het vroegere Stichting KijkOnderzoek (SKO). Deze cijfers komen tot stand door 24/7 meting op ‘kijkkastjes’ én binnenkort ook de internetrouter en een mobile app en worden gebruikt voor de planning, optimalisatie én afrekening van bijna 1 miljard euro aan TV reclame (in 2022 in totaal 977 miljoen netto volgens Nielsen). De cijfers worden geleverd door Ipsos en Kantar, internationaal gerenommeerde onderzoeksbureaus die aan alle geldende standaarden voor marktonderzoek voldoen.

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Abovo, Communicatie, Kijkcijfers, Maatschappij, Media branche, Mediabureau, MediaFacts, Politiek, Politiek, Televisie, TV, TV. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.