Nog meer performance marketing is niet altijd de oplossing!

Online advertising kun je zelf, zeggen alle grote online partijen. Hele boeken zijn er geschreven over het zelf opzetten van organische of betaalde zoekwoord campagnes, social media campagnes en als je geen boeken wil lezen zijn er ook genoeg tutorials op YouTube te vinden of je vraagt het gewoon aan ChatGPT. Performance marketing was, is en blijft hot en iedereen lijkt het te kunnen. Direct resultaat met minimale investeringen en dus een hoge ROI of ROAS. Zeggen ze…

Toch is het wél echt een vak en heb je wél echt specialisten én performance marketeers nodig. Hoe vermijd je tunnelvisie bij een specialist als hij alleen maar op één merk of branche werkt? En als iedere funnel optimaal draait (if ever…), wie houdt er dan het overzicht over het totale cross-silo rendement? En wat als er na verloop van tijd een afnemende meeropbrengst (point of diminishing returns) gaat optreden?

Specialisten

Specialisten moeten constant uitgedaagd worden, moeten een intrinsieke motivatie hebben om zich te blijven ontwikkelen en hebben genoeg tijd nodig om innovaties tot zich te nemen en vooral de vrijheid hebben die te testen met/op hun eigen klanten. De enige constante binnen deze branche is verandering (Heraclitus), dus het aanpassingsvermogen wordt flink op de proef gesteld!

Performance marketeers

De meerwaarde op cross-silo performance zit op het schuiven van budgetten over silo’s heen. Dat kun je niet aan een specialist over laten, want die vindt natuurlijk zijn eigen silo de beste keuze. De performance marketeer moet voldoende weten van de verschillende silo’s, maar ook helder kunnen sturen op de doelstelling van de klant. Zien waar problemen of kansen zich voordoen en daar flexibel, snel en actief op reageren. Een zeer uitdagende functie die wellicht nog het meest lijkt op het beeld van de luchtverkeersleider zoals we die van Schiphol kennen!

Afnemende meeropbrengst in de performance laag

Maar zelfs al pak je die cross-silo benadering goed aan, dan nog zien wij vaak dat op een gegeven moment er een afnemende meeropbrengst gaat optreden. Nóg meer online inzet geeft niet een nóg hogere ROI/ROAS, waarschijnlijk omdat het laaghangend fruit op is. Dr Grace Kite en Tom Roach noemden dat eerder het Performance Plateau zoals onderstaand weergegeven en in hun theorie ‘The Wrong and Short of it’ beschreven (link).

‘The Long and Short of it’ vs ‘The Wrong and Short of it’

Deze laatste theorie is een doorontwikkeling van de bekende theorie van Les Binet en Peter Field, die we kennen onder de naam ‘The Long and Short of it’ (link). Niet voor ieder merk geldt immers dat je direct vanaf het begin al heel veel aan branding zou moeten doen, er is een bepaalde omvang nodig alvorens te starten met meer upper funnel (branding) inzet.

Het bepalen van de inzet en dus de vulling van de verschillende funnel onderdelen (Brand Building vs Sales Activation of de verschillende lagen binnen het See, Think, Do, Care model) is een flinke uitdaging. Het is ook geen statische verdeling die in beton gegoten is. Juist ook hier is flexibiliteit en adapterend vermogen de sleutel tot succes!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.