ROI – welke helft van die reclame-euro was nou ook alweer weggegooid geld?

Mijn oude werkgever Kobalt heeft een boek uitgegeven van Paola Cassone, strategy director bij dit mediabureau. Volgens Kobalt met als doel meer kennis voor adverteerders die leidt tot betere beslissingen en een betere ROI. Of zoals Paola in het boek het verwoordt; “the advertisers who apply these rules are the ones whose brands you buy and are loyal to. You can be one of them.’’

Helaas heb ik het boek van Paola nog niet kunnen lezen, maar wat ik er tot nog toe van heb gehoord lijkt het wel een beetje op het boek wat Rex Briggs een aantal jaren geleden geschreven heeft. Uiteindelijk komt het allemaal neer op de simpele stelling dat 50 cent van iedere euro besteedt aan reclame weggegooid geld is, het probleem is alleen er achter te komen welke helft. De belangrijkste conclusies uit het boek van Rex Briggs:

The 4 success drivers Marketing Evolution focuses on are the following:

  1. Motivations: Did the advertising address the key motivating factors to influence purchase?
  2. Message: Did the creative activate the most important attributes for consumer motivation
  3. Media Mix: Can the media mix be optimized to achieve better results within the same budget
  4. Maximization: Are there additional marketing opportunities beyond what is currently planned that should be experimented with to measure the opportunity to boost results

Briggs geeft ook tips ten aanzien van het evolueren van marketing strategie, betreffende budget geeft hij de volgende aanwijzing:

Budget split according to Marketing Evolution:
• 70% of budget to what you know works
• 20% to innovating of of what you know works
• 10% to brand new ideas

Helaas zal in de praktijk blijken dat 70% van het beschikbare budget vaak niet genoeg is om het resultaat te behalen dat gevraagd wordt, waardoor er voor innoveren geen ruimte meer is. Toch denk ik dat bovenstaande best goed zal werken en met name voor de toekomst zeer belangrijk is, immers als je doet wat je deed zul je krijgen wat je kreeg…

Verder gaf Briggs nog een aantal tips:

Improve vs. proof
Wacht niet af tot na de campagne om te bewijzen dat iets niet werkt, durf in te grijpen tijdens de campagne

SOV is not important in today’s business:
Used to be: The big that crushes the small
Now:  Fast that cracks the slow

Snelheid van handelen is meer dan ooit belangrijk, een slimme en flexibele strategie kan wel eens veel meer effect opleveren dan een gedegen en onderbouwde traditionele strategie

If you can’t describe what you are doing as a process, you don’t know what you are doing.
Weet wat je doet, alles heeft een reden


Beide boeken zijn te verkrijgen via www.bol.com
Paola Cassone – The Message is the Medium
Rex Briggs – What sticks

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Communicatie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.