Social media is zooooo retro

Social media is hot, dat lijkt toch bijna geen nieuws te zijn. Op vele marketing en communicatie blogs  zie je dat social media ‘the talk of the town’ is. Overal lijken social media bedrijven, strategen en consultants als paddenstoelen uit de grond te worden gestampt. Als je maar hard genoeg roept, bestaande kennis weer in een nieuw modelletje gooit of de ‘nieuwste’ cijfers publiceert lijkt het net alsof je de expert bent op dit volgens velen nog onontgonnen gebied.

Niet alleen binnen de communicatie branche is social media hot, ook bij de consument zelf is social media helemaal in. Onderstaande Google trends grafiek van de laatste 6 jaar toont de groei van social media, of althans hoeveel er wereldwijd naar gezocht is binnen Google.

 

Ondanks wat iedereen lijkt te roepen ben ik van mening dat de manier van effectieve communicatie op social media helemaal niet zoveel verschilt van wat effectief is op ‘traditionele’ communicatie kanalen. Het enige verschil lijkt te zitten in de technologische mogelijkheden, deze maken het namelijk mogelijk om met veel meer mensen tegelijkertijd te communiceren. Dit is dan ook de achtergrond van het boek ‘Social media is een cocktailparty’ van Jim Tobin.

Een korte samenvatting van de inleiding: Zie social media als een cocktail party, al je klanten zijn er, maar waar ben jij? Producten verkochten zichzelf vroeger, later kwamen de marketeers, die gingen het product opnieuw ‘verpakken’ voor het publiek. Tegenwoordig kunnen producten zichzelf weer verkopen op het sociale web. De consument is weer terug aan de bal. Niets nieuws onder de zon dus.

De kracht van Word-Of-Mouth (de on- en offline vorm van social media)  is dat iets wat iemand anders over je zegt krachtiger is dan wat je over jezelf zegt. Laat het dus maar gebeuren, vertrouw in de kwaliteit van je product of dienst! Klinkt beangstigend? Je eerste keer zwemmen was toch ook beangstigend? Maar het is uiteindelijk toch gelukt!

Om ook nog even met de wolven mee te huilen nog wat cijfers betreffende social media die ik tegen kwam op Econsultancy.com:

  • If Facebook were a country, it would be the fourth most populated place in the world. This means it easily beats the likes of Brazil, Russia and Japan in terms of size.
  • 80% of companies use, (or are planning to use), LinkedIn as their primary tool to find employees during the course of this year. The site has just celebrated reaching its 45-millionth membership.
  • It took radio 38 years to reach 50 million listeners. Terrestrial TV took 13 years to reach 50 million users. The internet took four years to reach 50 million people… In less than nine months, Facebook added 100 million users.
  • Wikipedia currently has more than 13 million articles in more than 260 different languages. The site attracts over 60 million unique users a month and it’s often hotly debated that the information it contains is more reliable than any printed Encyclopedia.
  • The most recent figure of blogs being indexed by Technorati currently stands at 133 million. The same report into the Blogosphere also revealed that on average, 900,000 blog posts are created within a single 24-hour period.
  • It’s been suggested that YouTube is likely to serve over 75 billion video streams to around 375 million unique visitors during this year.
  • The top three people on Twitter (Ashton Kutcher, Ellen DeGeneres and Britney Spears) have more combined followers than the entire population of Austria.
  • According to Socialnomics, if you were paid $1 for every time an article was posted on Wikipedia, you would earn $156.23 per hour.
  • The online bookmarking service, Delicious, has more than five million users and over 150 million unique bookmarked URL’s.
  • Since April this year, Twitter has been receiving around 20 million unique visitors to the site each month, according to some analytical sources.

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Social media. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.