Alfred Levi van 3MO trekt wederom een oud paard van stal in de Adformatie van vrijdag 14 mei. Levi geeft aan een nieuw mediabureau te willen starten onder de vlag van 3MO, omdat de huidige mediabureaus te weinig aan strategie zouden doen.
Vanuit mijn ervaring op strategie afdelingen van verschillende mediabureaus weet ik dat dit achterhaalde teksten zijn. Media adviseurs worden steeds beter in het inschatten van mediaeffect en de meest optimale manier om media in te zetten. Om nu mediabureaus ineens af te schrijven als een clubje ondernemers op een doodlopende koers vind ik dan ook wat te ver gaan.
De reden dat veel mediabureaus de nadruk lijken te leggen op inkoop is vaak dat adverteerders niet bereid zijn te betalen voor strategie. Zodra een adverteerder geen strategie uren wil betalen, maar alleen wil afrekenen op een percentage van de media-omzet kun je ook bijna niet verwachten dat de strategie totaal onafhankelijk is van de inkoop.
Alfred Levi lijkt ineens het licht te hebben gezien van een afsterfende bedrijfstak, maar volgens mij heeft deze bedrijfstak dat zelf al lang ingezien en is ze al aardig op weg om te komen tot nieuwe afrekenmodellen. Sterker nog, volgens mij kan tegenwoordig bij alle mediabureaus door de adverteerder zelf gekozen worden welk afrekenmodel van toepassing is. Dit kan een percentage van de omzet zijn, een prestatiebeloning, een urenafrekening of een hybride model.