De sociale werkplaats van Media Embassy (www.socialembassy.nl) heeft een segmentatiemodel ontwikkeld dat merken kan rangschikken op hun social presence. Het model geeft inzicht in de relatieve sterkte van een merk in online conversaties in relatie tot concurrenten. Onderstaand een visuele weergave van het model, hier zie je de onderverdeling op de X-as (conversatieaandeel) en Y-as (relatieve reputatiescore).
Onderstaand een weergave van een meting in week 16 (19 t/m 25 april) door Social Embassy uitgevoerd betreffende de politieke partijen. Duidelijk zichtbaar is de potentie bij D66 om een social hero te worden en het gebrek aan reputatie bij het CDA en de PvdA wat hen weerhoudt om een ‘hero’ te zijn.
Per kwadrant kun je dan een bepaalde strategie voeren die optimaal is voor de fase waarin het merk zich bevindt, deze strategieën zie je hieronder kort weergegeven.
Wat mij betreft een erg interessant en werkbaar model om snel duidelijkheid te verschaffen over de positie van een merk op social media gebied. Het model is overzichtelijk en geeft een duidelijke handleiding voor de te voeren strategie. Uiteraard lijkt het altijd makkelijker in een dergelijk model dan het in werkelijkheid is, het aantrekken van een specialist op dergelijk gebied (zoals bijvoorbeeld Social Embassy) is dan ook zeker aan te raden. Ook het mediabureau kan hierin uiteraard faciliteren.