Onderzoek toont aan dat een geïntegreerde SEA campagne de beste methode is om websitetraffic te optimaliseren. De nummer 1 websitetraffic generator is namelijk volgens De Vos & Jansen de zoekmachine (in Nederland Google met een marktaandeel van 94% volgens NOW Nederland) en 67% van alle online zoekopdrachten komt volgens een artikel uit Twinkle Magazine voort uit offline media. Juist door dit versterkende effect is het hoogste totaalrendement te behalen door een complete integratie van offline in SEA en SEA in offline.
Door analytisch denkvermogen en een kritische blik kan de meest optimale traffic sturing plaatsvinden en het meest optimale resultaat behaalt worden. Zo weten we bijvoorbeeld dat de meeste bezoekers (44%) via organische zoekresultaten (SEO) binnenkomen, maar dat de hoogste conversieratio via de directe URL (35%) of de gesponsorde resultaten boven (32%) gegenereerd wordt. De uiteindelijke hoogste definitieve conversiecijfers (binnenkomst x conversie) liggen bij SEO (13%), direct gevolgd door directe URL en SEA (8%).
De aanname is dat ook deze waarden allemaal aan elkaar verbonden zijn. Door cookies te plaatsen in alle stappen kunnen hier ook uitspraken over gedaan worden, ook hiervoor is een maximaal geïntegreerde campagne van grote waarde voor het optimaliseren van de totale resultaten.