Communicatie met een luchtje

Op de Britse financiële site This is Money stond vorige maand een artikel over Britse banken die gebruik gaan maken van rustgevende klassieke muziek, flatscreen TV’s en fris geurende luchtjes die de luchtwegen strelen.

Het zijn ook niet de kleine prijsvechters die zich met deze tactieken inlaten, maar juist de grote spelers op de markt. De redenering is vrij eenvoudig, zintuiglijke communicatie werkt het best wanneer meerdere zintuigen tegelijkertijd aangesproken worden. Bij een bank wordt helaas nogal vaak gewacht en met name dit wachten biedt een zeer interessante kans tot merkcommunicatie op het hoogste niveau.Rustgevende muziek, mooie beelden op de scherpste TV schermen liefst in 3D en een aangename frisse berglucht met bloemaccenten. Binnen de wachttijd worden maar liefst 3 zintuigen aangesproken (geluid, visie en reuk) die optimaal op elkaar afgestemd zijn. Indien er ook nog echt goede koffie (smaak) geserveerd zou worden zouden het er zelfs 4 van de beschikbare 5 zijn (alleen gevoel niet). De verschillende zintuigen scoren verschillend in impact, onderstaand een weergave van de kracht per zintuig.

Hoe meer zintuigen aangesproken worden, hoe krachtiger het imago geladen wordt en dus ook hoe duurzamer het merk in de hersenen opgenomen zal worden. Tip aan adverteerders, benut iedere mogelijkheid om een klantcontact te upgraden naar een experience, gebruik zintuigmarketing!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Marketing, Marketing technieken, Zintuigen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.