Op de Britse financiële site This is Money stond vorige maand een artikel over Britse banken die gebruik gaan maken van rustgevende klassieke muziek, flatscreen TV’s en fris geurende luchtjes die de luchtwegen strelen.
Het zijn ook niet de kleine prijsvechters die zich met deze tactieken inlaten, maar juist de grote spelers op de markt. De redenering is vrij eenvoudig, zintuiglijke communicatie werkt het best wanneer meerdere zintuigen tegelijkertijd aangesproken worden. Bij een bank wordt helaas nogal vaak gewacht en met name dit wachten biedt een zeer interessante kans tot merkcommunicatie op het hoogste niveau.Rustgevende muziek, mooie beelden op de scherpste TV schermen liefst in 3D en een aangename frisse berglucht met bloemaccenten. Binnen de wachttijd worden maar liefst 3 zintuigen aangesproken (geluid, visie en reuk) die optimaal op elkaar afgestemd zijn. Indien er ook nog echt goede koffie (smaak) geserveerd zou worden zouden het er zelfs 4 van de beschikbare 5 zijn (alleen gevoel niet). De verschillende zintuigen scoren verschillend in impact, onderstaand een weergave van de kracht per zintuig.
Hoe meer zintuigen aangesproken worden, hoe krachtiger het imago geladen wordt en dus ook hoe duurzamer het merk in de hersenen opgenomen zal worden. Tip aan adverteerders, benut iedere mogelijkheid om een klantcontact te upgraden naar een experience, gebruik zintuigmarketing!