Formule 1, topsport en miljoenenbusiness

Mensen die mij kennen weten dat ik een enorme fan ben van formule 1. Waar de meeste mensen fan zijn van een sport om één bepaalt facet, een club, een speler of een bepaalt element uit de sport, ben ik fan geworden van de formule 1 om het totale concept wat de formule 1 is.

Formule 1 is niet alleen de koningsklasse van de autosport, maar ook nog eens een proeftuin voor de modernste technieken. Iedere race weer zijn de wagens geoptimaliseerd naar de meest efficiënte technieken, door soms minimale verbeteringen door te voeren kan weer een 100e van een seconde gewonnen worden, wat soms het verschil tussen winnen of verliezen betekent.

Verder is er de spanning van de race zelf. Veel mensen zien een race als een optocht van dure racewagens van te duur betaalde rijders waar zelden iets gebeurt. Deze mensen kijken de sport voornamelijk vanwege de af en toe heftige ongelukken met de laatste 15 jaar gelukkig bijna altijd goede afloop. Ik vind een race mooi vanwege het constante rijden op de grens, de slimme en soms erg gewaagde inhaalmanoeuvres en de intelligentie van de meeste coureurs om op het scherpst van de snede te racen, maar elkaar toch ook wanneer nodig de ruimte te gunnen.

Laatste wat ik hier wil noemen is de enorme marketing-, communicatie- en mediakracht van de sport. In 2010 heeft formule 1 in totaal 527 miljoen kijkers in 187 landen getrokken met 16.000 uur aan tv materiaal, wat gemiddeld neerkomt op 27,7 miljoen kijkers per race. Alleen het wereldkampioenschap voetbal en de Olympische spelen kunnen rekenen op meer kijkers.

Natuurlijk zijn de investeringen ook enorm, de meest recente wereldkampioenen van Red Bul (2010 en 2011) besteedden namelijk in 2010 zo’n 195 miljoen euro, wat altijd nog minder is dan de nummer 2 Ferrari met 290 miljoen euro maar meer dan de rivalen van McLaren met 155 miljoen euro.

Nog wat leuke data? Zie onderstaand!

The data in this column is from the Formula Money ROI Review and the new edition of the Formula Money report, which will be published in early 2010. For more information please visit www.formulamoney.com

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Communicatie, Formule 1, Kijkcijfers, Marketing technieken, Persoonlijk, Sportmarketing, Sportsponsoring. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.