Vakanties boeken en zorgverzekeringen afsluiten, zoek de overeenkomsten!

Vandaag was op Radio 1 een nieuwsbericht van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en onderzoeksbureau NIPO te horen. Wederom komt deze organisatie met negatieve verwachtingen over het buitenlands toerisme van de Nederlandse bevolking. In voorgaande jaren kwam het NBTC ook al met vergelijkbare verwachtingen, geheel toevallig (?) ook tijdens de vakantiebeurs. Het betreft een onderzoek naar de intentie van vakantiegaand Nederland komende zomer.

In het verleden is al gebleken dat Nederlanders zich weinig aantrekken van de crisis, het aantal vakanties bleef immers op peil volgens onderstaande cijfers van het CBS (helaas slechts tot en met 2010). Juist de lagere inkomens zijn vanaf 2010 zelfs vaker op een lange vakantie gegaan!

Wat wel waar blijkt te zijn is dat Nederlanders minder geld uitgeven op vakantie, hoewel deze afname al vanaf het absolute topjaar 2008 is ingezet. Verder is er een zware prijsdaling van vakanties geweest vanaf 2009, waardoor vakanties ook gewoon beduidend minder geld hoefden te kosten.

Mij bekruipt een sterk gevoel dat dit nieuwsbericht uit marketingperspectief door een belanghebbende is geplaatst. Sterker nog, ik denk dat de vraagstelling gekleurd is en men met een bepaalde van te voren vastgestelde uitkomst de vragen heeft gesteld.

Tijdens de zorgcampagnes zien we hetzelfde beeld. Independer.nl komt ieder jaar vlak voor de zorgcampagnes met het nieuws dat meer mensen dan ooit (cijfers rond de 10% vaak) overwegen over te stappen. In de praktijk blijken ook deze percentages nooit gehaald te worden.

Nederlanders lijken zich niet zo snel te laten afschrikken door economische factoren. De vakantie is een groot goed en eenmaal op vakantie geniet men ervan en denkt men even niet aan de portemonnee. De duistere tijden die het NBTC en NIPO ons voorschotelen lijken toch nog niet zo heel duister te zijn, voor wat de vakantie betreft dan!

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Communicatie, Marketing technieken, Uncategorized, Vakantieonderzoek, Zorgverzekering. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.