Dagbladen in vrije val?

Sinds enige tijd zijn de nieuwste resultaten van de NOM Doelgroepmonitor (NOM DGM)vrijgegeven. Dit onderzoek op basis van ruim 22.000 respondenten wordt halfjaarlijks gehouden en bevat naast socio-demografische gegevens ook data over gebruik van media, diensten en producten. De meest recente periode bevat het 2e halfjaar van 2011 tot en met het 1e halfjaar van 2012, in dit artikel vergelijken we deze periode met exact een jaar geleden betreffende dagbladen.

Het totale dagbladen bereik onder mensen van 13 jaar en ouder (regionale, landelijke en gratis dagbladen samen) betrof eerder 66,0% en is binnen een jaar afgenomen tot 61,9%. Hoewel het misschien weinig lijkt is dit een afname van ruim 532.000 personen in totaal. Met name onder mannen is deze daling goed zichtbaar, 5,3% van de mannen was binnen een jaar niet meer te bereiken via dagbladen. Onder vrouwen is de afname ‘slechts’ 3,2%

De afname in bereik is met name op het conto gekomen van de gratis dagbladen, samen verliezen deze een bereik van 471.000 lezers. Ook onder landelijke en regionale dagbladen zet de dalende trend zich door. Het totale bereik van regionale dagbladen daalt met zo’n 200.000 personen (1,6%) en het bereik van de landelijke dagbladen is met meer dan 250.000 personen (2,0%) afgenomen.

Hoewel door het verdwijnen van De Pers in combinatie met de economische crisis de gratis dagbladen wellicht kansen hebben geroken, is er ook hier een daling van het bereik per titel waar te nemen. Sp!ts liet een daling zien van 1,1% (bijna 155.000 personen), waar Metro 1,3% (bijna 170.000 personen) daalde in bereik onder de doelgroep 13 jaar en ouder. Ook hier zien we dat de daling met name bij de mannen goed waar te nemen is, gemiddeld 1,5% tegenover de vrouwen gemiddeld 1%.

Over Niels Bruinsma

Having worked at both international and national media agencies by now I have experience in almost every possible workfield. This gives me a broad view of markets and effective media- and marketingcampaigns. Also I am greatly interested in media channel- and effectiveness surveys and have an open mind to all new ideas and views. Clients: L'oreal luxury products division (Lancome, Ralph Lauren & Armani), ABN AMRO, Auping, Shell, Estee Lauder Companies (Clinique, Estee Lauder, Tommy Hilfiger, DKNY), British Airways, V&D, HEMA, Kijkshop, Icesave, OHRA, SNS Fundcoach, Super de Boer, Univé, VGZ, Aldi, Postcode Loterij, Corendon, Basif-Fit and Budget Energie. Specialties: The most important driver for my personal ambition is my passion for what I'm doing. This driver is responsible for keeping myself updated in Dutch and international media developments. Lately I am specialised in customer journey en online and offline attribution models.
Dit bericht is geplaatst in Media branche, Mediabureau, print. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.