Hoorwinkel van Boxtel (HvB) verkoopt hoortoestellen en aanverwante artikelen zoals gehoorbescherming, die op maat wordt gemaakt. Vanuit de medische wereld wil HvB de stap maken naar de commerciële wereld, het voorbeeld van de opticiens volgend. Het blijkt echter moeilijk mensen direct naar een commerciële organisatie te trekken voor een dergelijk medisch probleem, daarnaast zijn er veel mensen die überhaupt niets aan het probleem doen vanwege schroom of stigma. HvB biedt daartoe een gratis hoortest aan.
De campagne bestond al uit de inzet van enkele dagbladadvertenties en spots op de regionale radiozenders binnen het verzorgingsgebied van de hoorwinkels. Echter Rotterdam is een zeer lastig gebied binnen het verzorgingsgebied van Hoorwinkel van Boxtel (Zuid Nederland). Het is de enige zeer grote stad binnen het gebied waar HvB actief is en men merkt dan ook de gebruikelijke hogere drempel en grotere naamsbekendheid van de concurrentie die landelijk adverteert. Ook de locatie van twee van de drie winkels is niet optimaal, waardoor Rotterdam extra ondersteund moest worden op een opvallende manier.
Om traffic naar de hoorwinkel te stimuleren heeft Kobalt in samenwerking met Faster Media (taxi reclame exploitant) en het reclamebureau Hallelujah een unieke stunt bedacht. Het bestaan van de hoortest is gecommuniceerd door de inzet van 30 bestickerde taxi’s met ‘blikjes’ die achter de taxi’s aangetrokken werden door Rotterdam. Indien men de blikjes niet hoorde kon men een gratis hoortest bij HvB doen, de stunt was echter dat deze blikjes van rubber waren en dus niemand iets hoorde. Naast deze 30 taxi’s zijn in nog eens 70 extra taxi’s folders verspreid (totaal 12.200 folders). Selectie van taxi’s is gemaakt door taxibedrijven te kiezen die contractvervoer voor zorgverzekeraars rijden naar ziekenhuizen, zorginstellingen en/of fysiotherapeuten.
De resultaten van de campagne zijn zeer positief en het aantal hoortesten dat gedaan is is veel groter geweest dan normaal. Bij een bezoek aan HvB kreeg men een taart cadeau, en na 1 dag waren de ingeplande gebakjes al allemaal weggegeven! Belangrijker is dat de ludieke stunt uiteindelijk heel duidelijk effect gehad op de omzetcijfers van HvB. Hoewel Rotterdam er helaas niet apart uit te filteren is was er in de 6e en 7e week na de campagneweken (de tijd die zit tussen het doen van de hoortest, het bezoek aan de KNO-arts en de aanschaf van een hoorapparaat) een zeer grote omzetstijging te zien. Door HvB is aangegeven dat ook voor Rotterdam afzonderlijk de cijfers indrukwekkend waren.